Το κείμενο της ομάδας queertrans από την χθεσινή εκδήλωση υπέρ των τρανς δικαιωμάτων.
Κάτω τα ξερά σας από τις τρανς γυναίκες
Δεν είναι η πρώτη φορά που μια λεβεντοπαρέα επιτίθεται σε τρανς γυναίκα στα Εξάρχεια. Είναι μία από τις πολλές τρανσφοβικές επιθέσεις που αρχίζουν λεκτικά και καταλήγουν σε εξευτελισμό,ξυλοδαρμό,κλοπή ή και βιασμό .
Λίγες ώρες αργότερα κοντά στον Σταθμό Λαρίσης καταγράφηκε η δεύτερη απόπειρα δολοφονίας τρανς γυναίκας μέσα σε έναν χρόνο .
Ένας άντρας την πυροβόλησε με καραμπίνα και παραμένει ασύλληπτος.
Λίγες ώρες αργότερα κοντά στον Σταθμό Λαρίσης καταγράφηκε η δεύτερη απόπειρα δολοφονίας τρανς γυναίκας μέσα σε έναν χρόνο .
Ένας άντρας την πυροβόλησε με καραμπίνα και παραμένει ασύλληπτος.
Η εκκωφαντική σιωπή των μ.μ.ε γιατί το θύμα είναι τρανς γυναίκα. Την πυροβόλησε γιατί είναι τρανς γυναίκα. Θα πουν ότι τον προκάλεσε γιατί είναι τρανς γυναίκα. Θα πουν ότι της άξιζε γιατί είναι τρανς γυναίκα.
Τα σπίτια όπου φωλιάζει η ελληνική υπερήφανη ετεροκανονικότητα δεν θα το μάθουν ποτέ γιατί είναι τρανς γυναίκα.
Οι cis straight άντρες που στην ύπαρξη μας προσωποποιούν τον ολοκληρωτικό μισογυνισμό τους , την σπασμένη τους ματσίλα, τα σεξουαλικά τους απωθημένα , την επιβεβαίωση του ανδρισμού τους, την πελατειακή τους υπεραξία πάνω στα σώματα μας ,τον καθαρισμό της γειτονιάς τους και την αποκατάσταση μιας συμπαντικής ισορροπίας στην οποία εμείς δεν χωράμε..
Αυτή είναι η αποστολή κάθε αρρενωπού παλληκαρά που σέβεται τον εαυτό του, τιμάει τα παντελόνια του, την πατρίδα του, την οικογένεια του.
Ο κοινωνικός αφανισμός των τρανς γυναικών ,το καθημερινό κράξιμο , το ανθρωποκυνηγητό από κεελπνό και μπάτσους, οι αποκλεισμοί από Παιδεία, Υγεία, Εργασία , η μη ακόμα νομική αναγνώριση ταυτότητας φύλου αναγκάζουν πολλές από εμάς να σκεφτόμαστε αν , πως, πότε και με ποιους θα βγούμε από το σπίτι.
Ο κυριολεκτικός αφανισμός των τρανς γυναικών , τα συμμορίτικα πεσίματα στις πιάτσες, οι άγριες εώς και δολοφονικές επιθέσεις σε δημόσιους χώρους, καθώς και η μη εύκολη πρόσβαση μας στο σύστημα υγείας, είτε λόγω ανασφάλιστης σεξ.εργασίας , είτε λόγω τρανσφοβικών συμπεριφορών από γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό συνιστούν ένα μη βιώσιμο περιβάλλον.
Τα σπίτια όπου φωλιάζει η ελληνική υπερήφανη ετεροκανονικότητα δεν θα το μάθουν ποτέ γιατί είναι τρανς γυναίκα.
Οι cis straight άντρες που στην ύπαρξη μας προσωποποιούν τον ολοκληρωτικό μισογυνισμό τους , την σπασμένη τους ματσίλα, τα σεξουαλικά τους απωθημένα , την επιβεβαίωση του ανδρισμού τους, την πελατειακή τους υπεραξία πάνω στα σώματα μας ,τον καθαρισμό της γειτονιάς τους και την αποκατάσταση μιας συμπαντικής ισορροπίας στην οποία εμείς δεν χωράμε..
Αυτή είναι η αποστολή κάθε αρρενωπού παλληκαρά που σέβεται τον εαυτό του, τιμάει τα παντελόνια του, την πατρίδα του, την οικογένεια του.
Ο κοινωνικός αφανισμός των τρανς γυναικών ,το καθημερινό κράξιμο , το ανθρωποκυνηγητό από κεελπνό και μπάτσους, οι αποκλεισμοί από Παιδεία, Υγεία, Εργασία , η μη ακόμα νομική αναγνώριση ταυτότητας φύλου αναγκάζουν πολλές από εμάς να σκεφτόμαστε αν , πως, πότε και με ποιους θα βγούμε από το σπίτι.
Ο κυριολεκτικός αφανισμός των τρανς γυναικών , τα συμμορίτικα πεσίματα στις πιάτσες, οι άγριες εώς και δολοφονικές επιθέσεις σε δημόσιους χώρους, καθώς και η μη εύκολη πρόσβαση μας στο σύστημα υγείας, είτε λόγω ανασφάλιστης σεξ.εργασίας , είτε λόγω τρανσφοβικών συμπεριφορών από γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό συνιστούν ένα μη βιώσιμο περιβάλλον.
Εμείς οι τρανς γυναίκες , φυλακισμένες στην ειδική πτέρυγα των φυλακών Κέρκυρας , σεξεργάτριες στη Συγγρού στην Καβάλας και όπου αλλού, μέσα στα κινήματα κι έξω απ'τα κινήματα, στα σχολεία και στα Πανεπιστήμια στα μπαρ, στις πλατείες και στα πεζοδρόμια σας, ζούμε ανάμεσα σας, διεκδικούμε σεβασμό και ίσα δικαιώματα .
Έναρξη 05:00 μμ
Προβολή ντοκυμαντέρ για την τρανς πρωτεργάτρια του Stonewall και του lgbt κινήματος Sylvia Rivera.
Εισηγήσεις
Συζήτηση με το κοινό
Θέμα: Τί Athens Pride θέλουμε;
Τόπος Διεξαγωγής
Αίθουσα Πολίτου Νομικής Σχολής Αθηνών
Σόλωνος 57, Αθήνα
Λήξη 08:00 μμ
Facebook event: https://www.facebook.com/events/1613158385598650/
Προβολή ντοκυμαντέρ για την τρανς πρωτεργάτρια του Stonewall και του lgbt κινήματος Sylvia Rivera.
Εισηγήσεις
- Ομάδα QueerTrans: η προσπάθεια κοινωνικού και κυριολεκτικού αφανισμού των τρανς ανθρώπων.
- Σ.Υ.Δ: Περιθωριοποίηση και αποκλεισμοί των τρανς ανθρώπων.
- Οικογένειες Ουράνιο Τόξο: Τρανς γονεϊκότητα, προβλήματα και διεκδικήσεις.
- Colour Youth: καθεστώς προσφύγων, άσυλο σε τρανς υποκείμενα
- Ομοφοβία τρανσφοβία στην εκπαίδευση: Πολιτική χρήση του σώματος στο δημόσιο χώρο- Η περίπτωση του GAY pride.
- Λ.Ο.Α
- Παρέμβαση ομάδας LGBTQ+ Νομικής Αθηνών
- Μέλος της διεθνούς οργάνωσης Κόσμος Χωρίς Πολέμους και βια: Η επόμενη μέρα του Athens Pride
Συζήτηση με το κοινό
Θέμα: Τί Athens Pride θέλουμε;
Τόπος Διεξαγωγής
Αίθουσα Πολίτου Νομικής Σχολής Αθηνών
Σόλωνος 57, Αθήνα
Λήξη 08:00 μμ
Facebook event: https://www.facebook.com/events/1613158385598650/
ΑΠΟ ΤΙΣ ΦΕΤΙΝΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Athens Pride: Αποχές και καταγγελίες για αποκλεισμό Τρανς ατόμων
Οργανώσεις της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας (Λεσβιακά, Ομοφυλόφιλα, Αμφισεξουαλικά, Τρανσεξουαλικά, Κουήρ, Ίντερσεξ άτομα) γυρνούν την πλάτη στο Athens Pride, επιρρίπτοντας ευθύνες στην οργανωτική επιτροπή για «κλειστή ομάδα, που έχει χάσει τα κινηματικά της χαρακτηριστικά». Τα προβλήματα συσσωρεύονταν από τα προηγούμενα χρόνια, όμως τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι αποτέλεσε δημόσια τοποθέτηση με έντονα στοιχεία τρανσφοβικού λόγου το καλοκαίρι του 2014 εκ μέρους της τότε οργανωτικής επιτροπής, όπως καταγγέλλουν οι οργανώσεις. Θα συμμετέχουν ωστόσο στα Pride της Θεσσαλονίκης και της Κρήτης.
Στο Athens Pride δε θα πάρουν μέρος το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών, η Λεσβιακή Ομάδα Αθήνας και ο Κόσμος χωρίς Πολέμους και Βία. Επίσης, οι οργανώσεις Colour Youth, Οικογένειες Ουράνιο Τόξο, Ομοφοβία και Τρανσφοβία στην Εκπαίδευση δεν θα έχουν περίπτερο στον χώρο του Pride, αλλά θα συμμετέχουν στην πορεία, η οποία υπογραμμίζουν «ανήκει σε όλο τον κόσμο και όχι στην οργανωτική επιτροπή».
«Η συγκεκριμένη οργάνωση αποτελεί μια κλειστή ομάδα, όπου οι οργανώσεις της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας δεν έχουν συμμετοχή. Δεν υπάρχει καμία διαφάνεια, όλες οι αποφάσεις γίνονται ερήμην μας, ενώ ο έξω κόσμος νομίζει πως το Athens Pride γίνεται από όλη την κοινότητα» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Μαρίνα Γαλανού, πρόεδρος του Σωματείου Υποστήριξης Διεμφυλικών.
«Εδώ και δυο χρόνια έχουμε επισημάνει αυτά τα προβλήματα, και προσπαθήσαμε να κάνουμε ενδοκοινοτικό διάλογο, αλλά δεν εισακουστήκαμε και τα ζητήματα αφέθηκαν. Απαιτήσαμε, σαν ελάχιστη προϋπόθεση, να συμμετέχει στη διοργάνωση ένα τουλάχιστον τρανς άτομο και να ανοίξει ο έλεγχος της επιτροπής» εξηγεί η κ. Γαλανού
«Το θέμα διογκώθηκε μετά το περσινό Athens Pride, όταν μέλη της επιτροπής άρχισαν να δείχνουν αλαζονική συμπεριφορά και παρατηρήθηκαν κρούσματα τρανσφοβικού λόγου. Ήταν υποχρεωμένες/οι», περιγράφει η κ. Γαλανού, «για λόγους αξιοπρέπειας να κρατήσουν αυτή τη στάση και αμέσως μετά θα επιχειρήσουν να γίνει ο απαραίτητος διάλογος ώστε από του χρόνου να λυθούν τα προβλήματα».
Σε ανακοινώσεις τους, ΛΟΑΤΚΙ οργανώσεις στηρίζουν τα τρανς άτομα. Η Color Youth τονίζει πως «η διοργανώτρια "Φεστιβάλ Υπερηφάνειας Αθήνας- Athens Pride" αδυνατεί να εκπροσωπήσει ολόκληρη τη ΛΟΑΤΚΙ, και ιδίως την τρανς κοινότητα, όπως θα όφειλε ένα φεστιβάλ υπερηφάνειας. Η Color Youth αποφάσισε να απέχει από τις δραστηριότητες που σχετίζονται με το φεστιβάλ, όπως η παρουσία με περίπτερο, η απεύθυνση χαιρετισμού και η συμμετοχή σε προσφεστιβαλικές εκδηλώσεις. Ωστόσο θα είναι παρούσα στην πορεία υπερηφάνειας την ημέρα αυτή, καθώς ο θεσμός είναι σημαντικός για την ορατότητα και την άσκηση κοινωνικοπολιτικής πίεσης για την άσκηση των δικαιωμάτων μας»
Διαφωνίες για το Athens Pride
Για πρώτη φορά στα έντεκα χρόνια του Athens Pride οργανώσεις του ΛΟΑΤ κινήματος αποστασιοποιούνται φέτος δημοσίως από τη διοργάνωση και δηλώνουν είτε πως θα απέχουν πλήρως είτε πως θα συμμετάσχουν μόνο στην πορεία-παρέλαση, αλλά όχι στην πλατεία Κλαυθμώνος, με περίπτερο ή με χαιρετισμό από την εξέδρα.
Η αρχή έγινε μετά το περσινό Athens Pride, όταν εκ μέρους κυρίως των οργανώσεων των τρανς εκφράστηκαν διαφωνίες σχετικά με τη συμμετοχή του ΚΕΕΛΠΝΟ με περίπτερο στην πλατεία Κλαυθμώνος, επειδή ήταν ο φορέας που υποστήριξε τη διαβόητη υγειονομική διάταξη 39Α, τη γνωστή διάταξη Λοβέρδου, με βάση την οποία διώχθηκαν και διαπομπεύτηκαν οροθετικές τοξικοεξαρτημένες γυναίκες, ανάμεσα στις οποίες αρκετές τρανς, που στη συνέχεια δικαιώθηκαν στα δικαστήρια.
Η εριστική, με στοιχεία τρανσφοβικού λόγου, απάντηση ενός τότε μέλους της οργανωτικής επιτροπής του Athens Pride δημιούργησε αντιδράσεις στο εσωτερικό του κινήματος, ενώ στη συνέχεια ζητήθηκε η συμμετοχή εκπροσώπων των τρανς οργανώσεων στην οργανωτική επιτροπή του Athens Pride. Οι σχετικές συζητήσεις στο εσωτερικό του κινήματος δεν ευοδώθηκαν.
Συμμετοχή στην πορεία-παρέλαση έχουν εξαγγείλει οι οργανώσεις: Colour Youth και Οικογένειες Ουράνιο Τόξο.
Πλήρη αποχή από τη φετινή διοργάνωση έχουν εξαγγείλει οι οργανώσεις: Queer Trans, Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών, Ομοφοβία - Τρανσφοβία στην Εκπαίδευση, Λεσβιακή Ομάδα Αθήνας, Ομάδα χωρίς Πολέμους και Βία.
Καλούν την οργανωτική επιτροπή του Athens Pride μεταξύ άλλων να διοργανώσει στο μέλλον ένα πιο «συμπεριληπτικό και ανοιχτό» Pride που δεν θα αποκλείει κανέναν, ούτε θα επιτρέπει κακοποιητικό ρόλο και θα περιλαμβάνει εκπροσώπους του τρανς κινήματος.
Παρόμοια είναι τα αιτήματα των οργανώσεων Colour Youth και Οικογένειες Ουράνιο Τόξο, που ωστόσο συμμετέχουν στην πορεία-παρέλαση, καθώς θεωρούν πως η πορεία έχει ρόλο πολύ ευρύτερο της συγκεκριμένης διοργάνωσης, καθώς ανήκει σε όλο το κίνημα, συνδιαμορφώνεται από τον κόσμο που συμμετέχει και είναι σημαντική για την ορατότητα και την άσκηση πίεσης για τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων.
Από την πλευρά του, το Athens Pride απαντά πως φιλοξενεί, χωρίς διακρίσεις, κάθε ομάδα και φορέα που προωθεί θέματα υγείας και ευημερίας των ΛΟΑΤ, πως έχει συμβάλει στην υποστήριξη όποιας ομάδας το επιθυμεί, όπως και στη δημιουργία νέων ομάδων, και πως αναγνωρίζει από την αρχή της δημιουργίας του τον κεντρικό ρόλο των τρανς στο φεστιβάλ. Προσθέτει πως έχει αποκηρύξει δημοσίως και απερίφραστα τα σχόλια του τότε μέλους της οργανωτικής επιτροπής και πως δεσμεύτηκε να χαλαρώσει τις κατευθυντήριες γραμμές του καταστατικού του με σκοπό την ένταξη τρανς ατόμου στη διοργάνωση του Athens Pride.
http://www.efsyn.gr/arthro/diafonies-gia-athens-pride
Ό,τι ήθελες να μάθεις για τον φεμινισμό και βαριόσουν να ρωτήσεις
Athens Pride 2015: επανάληψη, μήτηρ τρανσφοβίας
Posted on 12/06/2015 από 50ft queenie
***ΠΡΟΣΟΧΗ! Προειδοποίηση περιεχομένου για κακοποιητικό, τρανσφοβικό λόγο!***
____________
Να σημειώσω πως έναν χρόνο πριν έγραψα ένα κείμενο – θέση των Καμένων Σουτιέν για το Athens Pride 2014 που ξεκινούσε με ακριβώς την ίδια προειδοποίηση περιεχομένου. Θα ήθελα σήμερα να μη χρειάζεται να το γράψω, αλλά να που δυστυχώς πάλι χρειάζεται.
Παρακαλούμε να διαβάσετε και το σχετικό περισυνό άρθρο εάν χρειάζεται να φρεσκάρετε τη μνήμη σας σχετικά με τα όσα έγιναν.
____________
Έφτασε πάλι η εποχή του Πράιντ. Και για μια ακόμη φορά, από την αρχή της διοργάνωσης του «ιβέντ» υπήρξαν προβλήματα που οδήγησαν στην ανάγκη να υπάρξει μια πιο σαφής και ξεκάθαρη πολιτική θέση από τις συμμετέχουσες συλλογικότητες και τα άτομα του ΛΟΑΤΚΙ+ χώρου. Πάμε όμως από την αρχή:
1. Η επιτροπή του Πράιντ έχει ένα παρελθόν που δυστυχώς βρίθει από προβληματικές πολιτικές στάσεις σε σχέση ειδικά με τα τρανς άτομα. Αυτό δεν είναι υπόθεση. Είναι μια αποδεδειγμένη ιστορία που έχει καταγραφεί μέσα από τις αποφάσεις της επιτροπής, μέσα από συζητήσεις μελών της στη ΛΟΑΤΚΙ+ Πλατφόρμα, από τις δημόσιες στάσεις μελών της κ.ο.κ.
2. Μετά από τις έντονες αντιδράσεις ατόμων και συλλογικοτήτων της κοινότητας κατά τη διάρκεια και μετά τη λήξη του περισυνού Πράιντ υπήρξε διαβεβαίωση εκ μέρους της επιτροπής πως για το Πράιντ του 2015 θα λαμβάνονταν υπόψη οι ενστάσεις και οι προβληματισμοί που είχαν εκφραστεί.
3. Παρά τη φοβερά τρανσφοβική και καταπιεστική δημόσια στάση του Κοντοβού (βλ. περισυνό μας άρθρο) ο ίδιος εξακολούθησε να εμπλέκεται στη διοργάνωση του Πράιντ για πολύ καιρό μετά τις αντιδράσεις που προέκυψαν από αυτό.
4. Η επιτροπή παρουσίασε μεγάλες αντιστάσεις στη συμμετοχή τρανς ατόμου στη διοργάνωση του Πράιντ. Όσες φορές έγιναν προτάσεις, είτε απορρίφθηκαν με βάση κάποιες προϋποθέσεις που οι ίδιοι είχαν θέσει, είτε έγιναν με προκλητικά μειωτικό τρόπο, οπότε και απορρίφθησαν από τα τρανς άτομα στα οποία έγιναν.
Μετά από όλ’ αυτά και σε συνδυασμό με πολλές άλλες ενστάσεις σε σχέση με το Πράιντ (κυρίως την τόσο έντονη τάση αφομοίωσης στην κυρίαρχη κανονικότητα και την περιθωριοποίηση των ομάδων εκείνων της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας που στέκονται μακριά από αυτήν), φέτος το ποτήρι ξεχείλισε.
Οι δύο μεγαλύτερες τρανς συλλογικότητες (ΣΥΔ & QueerTrans) απήυθηναν ανοιχτό κάλεσμα για αποχή / μποϋκοτάζ του φετινού Πράιντ:
Mετά από όλα αυτά τα γεγονότα θεωρoύμε ότι θα έπρεπε να είναι αυτονόητη η συμμετοχή τουλάχιστον ενός/μιας εκπροσώπου της τρανς κοινότητας στην Οργανωτική Επιτροπή του Athens Pride. Όπως έχουμε επαναλάβει στο παρελθόν, αποτελεί θέμα ουσίας να συμμετέχουν πέρα από τρανς πρόσωπα και εκπρόσωποι οργανώσεων, τουλάχιστον όσων θέλουν ή έχουν διαθεσιμότητες ως εκκίνηση ώστε να έχουμε ένα πιο ουσιαστικό και διεκδικητικό pride και ώστε το pride να γίνει υπόθεση όλης της κοινότητας, ανοικτό, και όχι υπόθεση μιας κλειστής ολιγομελούς ομάδας που κινείται αδιαφανώς.Θεωρούμε ακόμη, ότι όλα όσα έχουν προηγηθεί, δεικνύουν ότι το Athens Pride, έχει χάσει κάθε διεκδικητικό χαρακτήρα, διεξάγεται εθιμοτυπικά εν είδει «παρέλασης», αλλά κυρίως έχει χάσει κάθε προσανατολισμό και στόχευση για τη καταπολέμηση των διακρίσεων με έδαφος τη ταυτότητα και έκφραση φύλου, αλλά και την ανθρωπιά του. Όταν φέρονται «καταστατικά» προσκόμματα εκ μέρους του Athens Pride αγνοείται η ουσία, καθώς η βασική καταστατική δέσμευση όλων των LGBTQI οργανώσεων είναι η κατάργηση των διακρίσεων και του μισαλλόδοξου λόγου.
– ΣΥΔ
Η μη πολιτική υπόσταση του athens pride μας βρίσκει έτσι κι αλλιώς απέναντι εδώ και χρόνια. Πέρσι όμως με αφορμή την παρέμβαση της ομάδας μας, και τις απαντήσεις μελών της επιτροπής του a.p επιβεβαιώθηκε ότι αυτή η απουσία πολιτικής έθρεφε τρανσφοβία και ρατσισμό. Το a.p υποτίθεται ότι αναλαμβάνει στο κεντρικό ετήσιο lgbtqi γεγονός να εκπροσωπήσει τις διεκδικήσεις όλων των ανθρώπων της κοινότητας. Αντ ‘αυτού συνειδητά αποκλείει τις τρανς διεκδικήσεις και άρα τους τρανς ανθρώπους. Επίσημα απευθύνει τρανσφοβικό λόγο κι αρνείται να πάρει θέση και να ζητήσει συγγνώμη. Τα δύο μέλη που δημόσια άρθρωσαν τρανσφοβικό λόγο μίσους παρέμειναν στην επιτροπή μέχρι πολύ πρόσφατα,ενώ η απαίτηση του queertrans αλλά και του Σ.Υ.Δ για συμμετοχή τρανς ατόμου στην επιτροπή, αποφεύχθηκε με όλους τους δυνατούς τρόπους εκ μέρους του a.p καθιστώντας την αποιαδήποτε διαπραγμάτευση προσβλητική για εμάς.Για εμάς το pride έχει λόγο ύπαρξης μόνο αν περιλαμβάνει όσ@ η ετεροκανονικότητα και η ομοκανονικότητα πετάνε στα σκουπίδια. Ως τρανς άνθρωποι οι δικεδικήσεις μας είναι θέμα ζωής και θανάτου. Αντιδράμε στον αποκλεισμό μας από την Υγεία, την Εργασία, την Εκπαίδευση και τον κοινωνικό χώρο που μας στερούν και μετά μας το χρεώνουν ως αυτοπεριθωριοποίηση. Η ψυχολογικη και σωματική βία που μας ασκείται από τους εξευτελισμούς τους ξυλοδαρμούς, τους βιασμούς μέχρι τις πρόσφατες απόπειρες δολοφονίας, αποδεικνύουν ότι ως τρανς κοινότητα έχουμε πολλή δουλειά ακόμα να κάνουμε, και αν δεν έχουμε συμμάχους στην υπόλοιποι κοινότητα θα προχωρήσουμε μόν@ μας. Έτσι κι αλλιώς πάντα αυτό κάναμε.
– QueerTrans
Μιας και οι αντιδράσεις στην πρόταση μποϋκοτάζ ήταν πολλές, θα κάνουμε εδώ μια απόπειρα συγκέντρωσης απαντήσεων σε κάποιες από αυτές:
– Προσωπική σημασία
Πολλά άτομα της κοινότητας εξέφρασαν τη θέση πως ναι μεν καταλαβαίνουν και καταδικάζουν την τρανσφοβία του Πράιντ, όμως θα συμμετέχουν γιατί το Πράιντ έχει σημαντική συναισθηματική βαρύτητα γι’ αυτ@ς.
Αυτή η παραδοχή αγνοεί το γεγονός πως και για τα άτομα που μποϋκοτάρουν φέτος έχει υπάρξει το Πράιντ σημαντικό. Ένα σημείο κοινό, που θα θέλαμε να είναι ασφαλές, χώρος που πολλ@ς από εμάς ένιωσαν ελεύθερ@, που πέρασαν όμορφα. Παρ’ όλ’ αυτά, και επειδή το προσωπικό είναι αναπόφευκτα πολιτικό, επιλέγουμε να βάλουμε πάνω από την επιθυμία να παρεβρεθούμε στην «πορεία», την πολιτική στάσης που λέει πως όταν το lgbt γίνεται gggg και μένουν στην απ’ έξω ένα σωρό κόσμος που θα έπρεπε να εκπροσωπείται, εμείς στεκόμαστε απέναντι, ορατά και σταθερά.
Αυτήν τη χρονιά, πολλοί άνθρωποι του χώρου ήρθαν ξεκάθαρα αντιμέτωποι με το προνόμιό τους. Καλό είναι αυτό. Βλέπουμε τα όριά μας, ανοίγουμε κουβέντες, ξεκινάμε προσωπικές διαδικασίες. Χρειάζεται μια βασική παραδοχή του προβλήματος όμως για να μπορέσουμε να εξελιχθούμε. Μιας και έγιναν πολύ μεγάλες συζητήσεις γύρω από ένα άρθρο του Ζακ Κωστόπουλου, σημειώνω εδώ τις ενστάσεις μου όπως τις εξέφρασα στο προσωπικό του facebook:
Ζακ, όσο κι αν καταλαβαίνω την προσωπική μεριά του θέματος, όσο κι αν νιώθω πόσο κάποι@ μπορεί να έχει αναμνήσεις και προσωπικά δεμένα με το Πράιντ, υπάρχει εδώ μια αδιαμφισβήτητα πολιτική στάση.Το Πράιντ και η ομάδα του έχει πολλές φερθεί ακραία τρανσφοβικά. Φέτος ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Τρανς ομάδες και σύμμαχ@ τους, αποφάσισαν να μη συμμετέχουν ως διαμαρτυρία για την τρανσφοβική αυτή συμπεριφορά.Πέραν λοιπόν απ’ οτιδήποτε άλλο, η συμμετοχή στο Πράιντ φέτος ενέχει μια ξεκάθαρα πολιτική στάση. Η αποφυγή του θέματος, η συμμετοχή, η μείωση του προβλήματος κ.ο.κ. έχουν τη βάση τους στο προνόμιο. Δεν είναι κακό να έχεις προνόμιο (όλ@ μας έχουμε κάποιο προνόμιο άλλωστε) αλλά το να μη δέχεσαι πως υπάρχει, το να πράττεις με βάση το προνόμιό σου και μετά να το αρνείσαι, ε, όχι.Αυτό που μάλλον με ενοχλεί περισσότερο στο κείμενό σου που διάβασα είναι η απόλυτη μείωση (για να μην πω φτύσιμο) του πολιτικού ζητήματος. Σχεδόν το πετάς στην άκρη και το συνοδεύεις μ’ ένα έλα τώρα κι εσείς οι μουρλές υπερβολικές ακτιβίστριες που τα κάνετε για προσωπικό λόγο, που είναι κλείσιμο του ματιού σε κάθε άτομο που ψάχνει άλλο ένα «επιχείρημα» να μειώσει το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί.Κι αυτό ήταν ένα ξεκάθαρο παιχνίδι με την πιο στερεοτυπικά αρνητική εικόνα που δημιουργείται για τ@ς τρανς ακτιβιστ@ς, με έμμεσο αποτέλεσμα την ακόμη μεγαλύτερη απαξίωση των φωνών τους μέσα στο εγχώριο λοατκι+ κίνημα.Τα προβληματικά του Πράιντ θα έπρεπε να βγαίνουν στην επιφάνεια με εντονότατο τρόπο. Αν κάτι το αγαπάς θέλεις να το κάνεις καλύτερο και όχι να το αφήσεις να κυλιέται μέσα στα σκατά. Το Πράιντ έχει τη δυνατότητα να είναι ουσιαστική πολιτική παρέμβαση στην ετεροκανονικότητα και αντ’ αυτού είναι μια εύκολη, cis-κεντρική, αντροκεντρική αισθητική φούσκα. Αυτό κάποιες από μας μας πειράζει και μας στεναχωρεί και απαιτούμε περισσότερα από ένα Πράιντ που αισθανόμαστε πως θα ‘πρεπε να έχει άλλη στάση, να μας αφορά, να μας περιλαμβάνει, να μας υπερασπίζεται.Τέλος, όπως και στο παρελθόν, θα εκφράσω την ένστασή μου με το ότι εσύ, ως αδιαμφισβήτητα δημόσιο πρόσωπο, παίρνεις στάσεις που (επίσης αδιαμφισβήτητα) είναι καταπιεστικές ακόμη και κακοποιητικές απέναντι σε περιθωριοποιημένες ομάδες (γιατί το κείμενο αυτό για μένα είναι πολύ πολύ πολύ κακό και κακοποιητικό). Κι αυτό με σοκάρει μιας και από το λίγο που γνωριζόμαστε, βλέπω και ξέρω πως είσαι άνθρωπος που έχεις υποστεί περιθωριοποίηση, βία, έχεις αντιμετωπίσει πολλά τέτοια ζητήματα και έχεις πράξει ακτιβιστικά με πολύ καλό αποτέλεσμα.Δεν είναι κακό να βλέπουμε τα δικά μας τα προνόμια (ειδικά ως cis άτομα μέσα στον λοατκι+ χώρο) και να ησυχάζουμε καμιά φορά πριν μιλήσουμε για κάτι που στοχοποιεί, μινιμάρει, κοροϊδεύει περιθωριοποιημένα άτομα και πάει τους κοινούς μας αγώνες χρόνια πίσω.
– Διάσπαση / ενωτικότητα
Συχνό και το επιχείρημα πως η αποχή από το Πράιντ είναι «διάσπαση» του ΛΟΑΤΚΙ+ κινήματος και η συμμετοχή είναι η πρόθεση να είναι ενωμένο.
Ένα κίνημα που όχι απλώς δεν εκφράζει – καλύπτει, αλλά μειώνει – περιθωριοποιεί τα ίδια του τα μέλη έχει εγγενή προβλήματα τα οποία είναι προς αντιμετώπιση και λύση και όχι προς κουκούλωμα υπό την ιδέα της «ενωτικότητας». Το μέινστριμ ΛΟΑΤΚΙ+ κίνημα στην Ελλάδα (αλλά και ανά τον κόσμο) έχει πολλές αδυναμίες τις οποίες οφείλουμε να υποδεικνύουμε, να τις κριτικάρουμε, να πιέζουμε για την αναγνώριση και αντιμετώπισή τους.
Ας μην ξεχνάμε πως όταν υπάρχουν δυναμικές εξουσίας / προνομίου, όταν ο προνομιούχος καλεί τον μη-προνομιούχο να χαλαρώσει και να μην κάνει «υπερβολές» και να μη διασπάει, ουσιαστικά απαιτεί από τον μη-προνομιούχο να συνεχίσει σιωπηλά να δέχεται τη δεδομένη δυναμική εξουσίας αντί να βοηθάει στην καταστροφή της.
– Ίντριγκα
Είναι διαδεδομένη η άποψη πως δεν υπάρχει κάποιο ουσιαστικό θέμα, παρά μια προσωπική ίντριγκα ανάμεσα σε άτομα του κινήματος και του γενικότερου ΛΟΑΤΚΙ+ ακτιβιστικού χώρου (βλ. και παραπάνω το κείμενο του Ζακ και τη χρήση αυτής της ιδέας ως άμεση μείωση της τρανσφοβικής πραγματικότητας του Πράιντ).
Αυτό είναι ίσως το πιο ύπουλο από τα μη-επιχειρήματα που ακούγονται. Αυτόματα μια τέτοια παραδοχή υποβιβάζει το πολύ πραγματικό, έντονο και εξώφθαλμο πρόβλημα της εγγενούς τρανσφοβίας στον ΛΟΑΤΚΙ+ χώρο σε μια ασήμαντη, ελαφριά προσωπική αντιπάθεια μεταξύ των ευπρεπών γκέι ατόμων και των γραφικών υστερικών τρανς ατόμων.
Ελπίζω πως είναι περιττό να υπογραμμίσουμε την τρανσφοβία, τον μισογυνισμό και το προνόμιο που μπορεί να κρύβεται κάτω από την επιφάνεια αυτής της εύκολης υπόθεσης.
– Κακοί τρόποι
Κάποιο τρανς άτομο μίλησε «απότομα», «άσχημα» κ.ο.κ. σε κάποιο σις άτομο και το σις άτομο σταμάτησε να ενδιαφέρεται για το τρανς ζήτημα.
Αυτό το επιχείρημα είναι κοινό οποτεδήποτε υπάρχει διάδραση μεταξύ προνομιούχων και μη-προνομιούχων. Δανείζομαι από το περισυνό σχετικό κείμενο:
«Φυσικά, μέσα σε όλες τις συζητήσεις που προέκυψαν στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης αλλά και μέσα σε ακτιβιστικούς κύκλους, χρησιμοποιήθηκε πάλι το επιχείρημα του τόνου, όπου τρανς άτομα και τρανς και ΛΟΑΤΚΙ+ ακτιβιστικές ομάδες, κατηγορήθηκαν για υστερία, υπερβολή και «κακούς τρόπους». Στοσχετικό μας λήμμα, θυμίζουμε πως:
όταν ένα μέλος μιας λιγότερο προνομιακής ομάδας μιλάει για τις εμπειρίες του το ‘επιχείρημα’ “Μίλα καλύτερα” δεν μπορεί να ισχύει. Το βάρος της κατανόησης είναι στους ώμους του προνομιούχου και όχι το αντίστροφο. Κανείς δεν είναι υποχρεωμένος να εξηγεί με μελιστάλαχτο ύφος τις καταπιέσεις του.
Και αυτό θα έπρεπε να είναι αρκετό. Τα ανθρώπινα δικαιώματα δεν είναι βραβείο για να απονέμονται σε άτομα με προϋπόθεση την καλή συμπεριφορά. Ο τρόπος με τον οποίο εκφράζεται ένα μη-προνομιούχο άτομο δεν μπορεί να είναι ούτε δικαιολογία για τη συνέχιση της καταπίεσής του, ούτε επιχείρημα για την αποσιώπηση του βιώματός του. Τέλος, εάν ο «τρόπος» του μη-προνομιούχου κάνει εμένα -την ευαισθητοποιημένη προνομιούχα με τις καλές προθέσεις- να μην ακούσει το πρόβλημά του, τότε δεν ενδιαφέρομαι για το πρόβλημά του. Τελεία. Τα υπόλοιπα είναι σάλτσες και υπεκφυγές για να νιώθουμε καλύτερα με τ@ς εαυτ@ς μας.
Η άνεση με την οποία εκφράζεται τρανσφοβία όχι μόνο από άτομα που ανήκουν στην κυριαρχική κανονικότητα, αλλά και από συμμάχους είναι ενδεικτικό χαρακτηριστικό του πόσο επιθετικά η κοινωνία και η κουλτούρα μας προάγει και ενδυναμώνει αυτές τις συμπεριφορές.
Είναι υποχρέωση δική μας, όσων ανθρώπων συμμετέχουμε σε οποιοδήποτε κίνημα κοινωνικής δικαιοσύνης, αλλά ιδιαίτερα στα φεμινιστικά και ΛΟΑΤΚΙ+ κινήματα να εργαστούμε σκληρά για να συμπεριλάβουμε τρανς άτομα, οπτικές και ζητήματα στα κινήματά μας. Είναι υποχρέωση δική μας να φτιάξουμε χώρους ασφαλείς για τους τρανς συμμάχους μας. Είναι υποχρέωση δική μας να προωθήσουμε τις φωνές τους, να τους παραχωρήσουμε χώρο, βήμα, χρόνο, λόγο.
Εάν συνεχίσουμε ν’ αναπαράγουμε προβληματικές συμπεριφορές (και μάλιστα χωρίς να δεχόμαστε ν’ ακούσουμε τους ίδιους τους τρανς συμμάχους μας και τις κριτικές τους) δεν μπορούμε ν’ απαιτούμε από την κυριαρχία να ακούει τις δικές μας φωνές, να σέβεται τις απαιτήσεις και τους αγώνες μας.»
Τέλος, εμείς ως Καμένα Σουτιέν αισθανόμαστε πως το κάλεσμα των τρανς συλλογικοτήτων για μποϋκοτάζ του Πράιντ είναι δικαιολογημένο, πολιτικά βάσιμο, μοναδική απάντηση στη συνεχή τρανσφοβία που υφίστανται χρόνια τώρα μέσα στη συγκεκριμένη διοργάνωση, και στηρίζουμε την απόφασή τους. Είναι ενδιαφέρον επίσης πώς μέσα σε αυτό το κλίμα ερχόμαστε αντιμέτωπ@ με το προνόμιό μας, με σκληρές προσωπικές και πολιτικές αποφάσεις και μπαίνουμε σε σκέψεις για το μέλλον του ΛΟΑΤΚΙ+ κινήματος και πώς θέλουμε να δρα και να διαμορφώνεται αυτό ως εργαλείο εκπροσώπησης όλων των ανθρώπων που ανήκουν στα πολλά γράμματα που το απαρτίζουν.
ΥΓ. Προσωπικά ως κουήνη πιστεύω πως αν δεν υπάρξει ΑΜΕΣΗ και ουσιαστική αλλαγή, αν δεν αρχίσουν να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη άνθρωποι της κοινότητας όταν μιλούν για τις καταπιέσεις τους, αν το Πράιντ ξανακάνει ό,τι ακριβώς έκανε μετά το τέλος της διοργάνωσης του 2014, τότε ειλικρινά θα είναι απόλυτη παραδοχή της δομικής σαπίλας ενός θεσμού που υποτίθεται πως μας συμπεριλαμβάνει / προστατεύει / αγκαλιάζει όλ@ς. Αυτό θα είναι κακό γιατί θα είναι πολύ κρίμα που θα καταρρεύσει πολιτικά πλέον εντελώς το Πράιντ, από την άλλη θα είναι και καλό γιατί μπορεί να δημιουργηθούν νέα πράγματα, πιο αντιπροσωπευτικά, πιο ανοιχτά, πιο πολιτικά.
Περισσότερο διάβασμα:
-Εκπομπή αφιέρωμα στο Πράιντ, την ιστορία του, την Ελληνική πραγματικότητα του 2014 (κλικ)
– Σημερινή πολιτική εκδήλωση υπέρ των τρανς δικαιωμάτων (κλικ)
– Δήλωση του ΣΥΔ (κλικ)
– Εμετικά τρανσφοβικό άρθρο που μοιράστηκαν αρκετές γκέι σελίδες (ΠΡΟΣΟΧΗ! ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ ΓΙΑ ΑΚΡΑΙΑ ΚΑΚΟΠΟΙΗΤΙΚΟ, ΧΥΔΑΙΟ, ΤΡΑΝΣΦΟΒΙΚΟ ΛΟΓΟ – κλικ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Εδώ σχολιάζεις εσύ - Comment Here
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.