Πέμπτη, 9 Μαΐου 2013

ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ: Ερώτηση στη Βουλή για την ομοφοβία και την τρανσφοβία στον χώρο της εκπαίδευσης





Ημερομηνία: 07/05/2013 13:13

Ερώτηση κατέθεσαν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού με θέμα: Ομοφοβία και τρανσφοβία στον χώρο της εκπαίδευσης



Το κείμενο της ερώτησης:



Στο χώρο της εκπαίδευσης παρατηρούνται φαινόμενα διάκρισης λόγω ταυτότητας φύλου, εκφοβισμού και ρατσιστικής βίας κατά τρανς ατόμων, όπως το  περιστατικό που αναφέρεται και στην από 3 Δεκεμβρίου καταγγελία του Σωματείου Υποστήριξης Διεμφυλικών (Σ.Υ.Δ.), συλλογικότητας για την υποστήριξη των δικαιωμάτων των διεμφυλικών ατόμων και της Ομάδας “Ομοφοβία στην Εκπαίδευση”, συλλογικότητα εκπαιδευτικών, επαγγελματιών ψυχικής υγείας και κοινωνιολόγων-κοινωνικών λειτουργών, για την καταπολέμηση της ομοφοβίας και τρανσφοβίας στο χώρο της εκπαίδευσης.





Στο περιστατικό αυτό ήρθε να προστεθεί πρόσφατα και η προσβλητική συμπεριφορά διάκρισης λόγω ταυτότητας φύλου της νομικής συμβούλου του Παρατηρητηρίου Πρόληψης της Σχολικής Βίας & Εκφοβισμού του Υπ. Παιδείας – ενός θεσμού κατά τ' άλλα πολύ ελπιδοφόρου – , όταν σε προγραμματισμένη συνάντησή της με ΛΟΑΔ οργανώσεις και κοινωνικούς φορείς για τα πολύ σημαντικά θέματα ενδοσχολικής βίας (bullying), κοινωνικού αποκλεισμού και διακρίσεων, αρνήθηκε να δει όλους/ες τους/τις εκπροσώπους, όταν έμαθε ότι ανάμεσά τους υπήρχε διεμφυλικό άτομο.


Παράλληλα, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σε σχετικό Ψήφισμα Ε.Ε, 1728 (2010) με θέμα «Διακρίσεις με έδαφος τον σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου», στα άρθρα 4 και 5 αναφέρει:



Άρθρο 4. Η ομοφοβία και η τρανσφοβία έχουν σημαντικές και σοβαρές επιπτώσεις σε νεαρά άτομα. Αντιμετωπίζουν σε εκτεταμένο βαθμό τον εκφοβισμό (bullying), πολλές φορές αβοήθητοι ή με εχθρικούς καθηγητές και σχολικά εγχειρίδια που είτε αγνοούν τα θέματα που αφορούν τη σεξουαλικότητα ή την ταυτότητα φύλου, είτε αναπαράγουν ομοφοβικές ή τρανσφοβικές συμπεριφορές. Ο συνδυασμός συμπεριφορών διακρίσεις στην κοινωνία και η απόρριψη από την οικογένεια μπορούν να αποβούν ιδιαίτερα βλαπτικά για την ψυχική υγεία των νεαρών εφήβων, όπως αποδεικνύεται από τα ποσοστά αυτοκτονιών που είναι κατά πολύ υψηλότερα από τον υπόλοιπο νεαρό πληθυσμό.



Άρθρο 5..Είναι σημαντικό να μην γίνεται αντικείμενο κριτικής ο εκφραζόμενος ή δηλωμένος σεξουαλικός προσανατολισμός των νεαρών ανθρώπων, ιδιαίτερα όσων βρίσκονται κάτω της ηλικίας των 18 και είναι μαθητές, και η αναγνώριση ότι οποιαδήποτε εκμετάλλευση της εκφραζόμενης ή δηλωμένης σεξουαλικής ταυτότητας, ή κάθε εξευτελισμού ή υποτιμητικής συμπεριφοράς με αυτή την βάση, είναι εξ εαυτού λανθασμένη και δυνητικά επιβλαβής στην ευεξία και προσωπική ανάπτυξη των νέων τόσο σε αυτό το στάδιο όσο και σε μελλοντικό στάδιο της ζωής.

 


Επιπλέον, σύμφωνα με τις Οδηγίεςτου πρώην Επιτρόπου του Συμβουλίου της Ευρώπης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, Thomas Hammarberg, για τις διακρίσες, τον σχολικό εκφοβισμό και τις παρενοχλήσεις, αναφέρεται στα άρθρα 5 και 6:


Άρθρο 5. Προάγετε τον σεβασμό και την συμπερίληψη των ομοφυλόφιλων, λεσβιών και τρανς ατόμων στην εκπαίδευση και καλλιεργείστε αντικειμενικές γνώσεις σε θέματα που σχετίζονται με τον σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου στα σχολεία και σε άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα.



Άρθρο 6. Καταπολεμήστε τον εκφοβισμό και τις παρενοχλήσεις κατά ομοφυλόφιλων, λεσβιών, αμφί και τρανς  (λοατ) μαθητών και προσωπικού. Τα σχολεία πρέπει να είναι ασφαλές περιβάλλον για τους λοατ μαθητές, προσωπικό και μαθητές και θα πρέπει να τους περέχετε υλικό για την αποτελεσματική καταπολέμιση του εκφοβισμού / bullying και των παρενοχλήσεων κατά λοατ μαθητών.






Επειδή τα φαινόμενα ομοφοβικών, τρανσφοβικών συμπεριφορών στο χώρο της εκπαίδευσης αυξάνονται,



Επειδή το δικαίωμα στην εκπαίδευση όλων των ανθρώπων ανεξάρτητα από το σεξουαλικό προσανατολισμό ή/και την ταυτότητα φύλου είναι αδιαπραγμάτευτο,



Επειδή το σημαντικότερο μέσο αλλαγής των στερεοτυπικών αντιλήψεων της κοινωνίας μας είναι μια ευαισθητοποιημένη εκπαίδευση, η οποία προωθεί την ισότητα και αφήνει χώρο στον αυτοπροσδιορισμό και τη διαφορετικότητα, καταπολεμώντας την ομοφοβία και τρανσφοβία, ώστε να προλαμβάνονται φαινόμενα εκφοβισμού (bullying),




Ερωτάται ο κ. Υπουργός



1.Προτίθεται το Υπουργείο να προβεί άμεσα σε μέτρα, όπως η ενσωμάτωση της Οδηγίας CM/Rec(2010)5 της Επιτροπής των Υπουργών που υιοθετήθηκε στις 31 Μαρτίου του 2010, άρθρα 31 και 32, για την καταπολέμηση των διακρίσεων για λόγους σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου στον χώρο της Εκπαίδευσης;



2.Προτίθεται το Υπουργείο να χαράξει άμεσα πολιτική ευαισθητοποίησης και δημοκρατικής αντιμετώπισης για ζητήματα διακρίσεων και εκδηλώσεων ρατσισμού στο χώρο του σχολείου λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού ή/και ταυτότητας φύλου ακολουθώντας με συνέπεια την γραμμή του Ψηφίσματος 1728 (2010), αλλά και των σχετικών οδηγιών του Επιτρόπου για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα;



3.Προτίθεται και με ποιον τρόπο το Υπουργείο να πάρει όλες εκείνες τις πρωτοβουλίες που θα διασφαλίζουν την πλήρη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της εκπαιδευτικής κοινότητας γύρω από τα ζητήματα αυτά,  ώστε να περιοριστούν οι φοβικές συμπεριφορές;  


 Οι ερωτώντες βουλευτές



Ηρώ Διώτη

Αφροδίτη Σταμπουλή

Βασιλική Κατριβάνου

Παναγιώτης Κουρουμπλής

Χρίστος Καραγιαννίδης


Ενδοσχολική βία, εκφοβισμός, παρενόχληση ή τραμπουκισμός: Όπως και να αποδώσουμε στα ελληνικά τον αγγλικό όρο bullying, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το φαινόμενο τείνει να πάρει διαστάσεις στα ελληνικά σχολεία και όχι μόνο. Ένα φαινόμενο που επιχειρεί να οπτικοποιήσει ο 24χρονος Ξαβιέ Ντολάν, παιδί-θαύμα του καναδέζικου κινηματογράφου, γνωστός για ταινίες με ΛΟΑΔ θεματική όπως το "Σκότωσα τη Μητέρα μου", "Φανταστικοί Έρωτες" και "Λόρενς για Πάντα". Αφορμή ένα βίντεο-κλιπ των Indochine με τίτλο "College Boy" το οποίο έχει προκαλέσει χιονοστιβάδα αντιδράσεων: Εξαιτίας των πολύ σκληρών σκηνών του τα μουσικά κανάλια σε Γαλλία και Καναδά αρνήθηκαν να το προβάλλουν κατά τη διάρκεια της ημέρας. 

http://vimeo.com/65296921#


To βίντεο-κλιπ διάρκειας έξι λεπτών παρακολουθεί την καθημερινότητα ενός μαθητή του γυμνασίου που μετατρέπεται σε κολαστήριο την ίδια στιγμή που οι γύρω του κάνουν ότι δεν βλέπουν (χαρακτηριστικές οι σκηνές όπου συμμαθητές και δάσκαλοι έχουν δεμένα τα μάτια ή τραβάνε βίντεο με το κινητό τους). Η εκπρόσωπος του γαλλικού ραδιοτηλεοπτικού συμβουλίου δηλώνει "εξοργισμένη" εκτιμώντας ότι "υπάρχει ήδη αρκετά βία στις οθόνες μας. Η βία, τα βασανιστήρια και ο θάνατος δεν αποτελούν ζήτημα αισθητικής. Το βίντεο θα πρέπει να φέρει απαγορευτικό για τις ηλικίες κάτω των 16, ίσως και για τους κάτω των 18."

Από τη μεριά του ο σκηνοθέτης θεωρεί ότι το βίντεο είναι λιγότερο βίαιο σε σχέση με τις ταινίες που καταναλώνουν καθημερινά οι έφηβοι θεατές: "Το να ισχυριστεί κανείς ότι αυτό το βίντεο ενθαρρύνει τη βία είναι ανόητο. Και το βρίσκω παράλογο να λογοκριθεί από τα ίδια μουσικά κανάλια που προβάλλουν καθημερινά σκηνές ρατσισμού, βίας και εξευτελισμού - ιδίως σε βάρος των γυναικών."

Ο τραγουδιστής των Indochine -του εμπορικότερου ροκ συγκροτήματος στην ιστορία της γαλλικής δισκογραφίας- δηλώνει ότι το τραγούδι έχει θέμα την ομοφοβία και κάνει τον παραλληλισμό με τις πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις στη Γαλλία: "Στην ίδια δισκογραφική με μας, το ραπ συγκρότημα των Sexion d'Assaut έχει γίνει διαβόητο για τους βίαια ομοφοβικούς στίχους του. Κι όμως η εταιρεία προσπάθησε να αποσιωπήσει το ζήτημα. Το τραγούδι μιλάει για όλα αυτά - για το κλίμα της ομοφοβίας που γίνεται όλο και πιο έντονο στη χώρα μας, γεγονός που μου προκαλεί τρόμο." Ο ίδιος θεωρεί ότι το βίντεο προσπαθεί μέσω του σοκ να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη: "Είναι το ίδιο με τις διαφημίσεις που χρησιμοποιούν τακτικές σοκ για να αποτρέψουν το κάπνισμα ή τα τροχαία. Πολλά παιδιά οδηγούνται στην αυτοκτονία εξαιτίας της κατάστασης που επικρατεί στα σχολεία. Σκοπός μας είναι να δείξουμε μια πραγματικότητα και όχι να προκαλέσουμε σκάνδαλο."

Με τον τραγουδιστή συμφώνησε μέσω Twitter γνωστή τηλεπαρουσιάστρια που έγραψε: "Το βίντεο σου ανακατεύει το στομάχι για έξι λεπτά. Φαντάσου να ήσουν στη θέση των μαθητών που ζουν τέτοιες καταστάσεις 300 μέρες το χρόνο." Όμως ο υπεύθυνος για την πρόληψη της βίας στα γαλλικά σχολεία έχει διαφορετική άποψη: "Το βίντεο αντιμετωπίζει μοιρολατρικά το φαινόμενο χωρίς να προσφέρει καμία διέξοδο. Λύσεις όμως υπάρχουν. Χώρες όπως η Φινλανδία που υιοθέτησαν αποτελεσματικές παρεμβάσεις, μπόρεσαν να το περιορίσουν κατά 70%." Σύμφωνα με τα στοιχεία, ένας στους 20 μαθητές υποφέρουν σοβαρά από το bullying γεγονός που τους προκαλεί ένα αίσθημα μόνιμης ανασφάλειας και συνδέεται με το 20% των χρόνιων απουσιών στα γαλλικά σχολεία...

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Εδώ σχολιάζεις εσύ - Comment Here

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Contact Us

Name *
Email *
Subject *
Message *
Powered byEMF Web Forms Builder
Report Abuse