Πέμπτη, 24 Δεκεμβρίου 2015

Πρώτη φορά, ίσοι απέναντι στον νόμο





Για πρώτη φορά στη χώρα μας, οι ομόφυλες σχέσεις αναγνωρίζονται νομικά και αποκτούν καθεστώς οικογένειας και δικαιώματα ανάλογα με αυτά του γάμου (μεταξύ των οποίων φορολογικά, εργασιακά, συνταξιοδοτικά, κληρονομικά), με σημαντική εξαίρεση τη ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν τα παιδιά των ομόφυλων οικογενειών, για τα οποία όμως δεσμεύτηκε ο υπουργός Δικαιοσύνης Νίκος Παρασκευόπουλος πως θα ρυθμιστούν στην επικείμενη αλλαγή του Οικογενειακού Δικαίου.
Στο νομοσχέδιο για το σύμφωνο συμβίωσης περιλήφθηκε επίσης τροπολογία που ικανοποιεί το πάγιο αίτημα του κινήματος των ΛΟΑΤ να καταργηθεί το αναχρονιστικό άρθρο 347 του Ποινικού Κώδικα, το οποίο διατηρούσε διακρίσεις με βάση το φύλο στον τρόπο που αντιμετωπίζει αδικήματα που σχετίζονται με τη σεξουαλική πράξη.
Με άλλες τροπολογίες ικανοποιείται το αίτημα του κινήματος των τρανς να προστεθεί στις διατάξεις του ποινικού κώδικα για τη ρητορική μίσους και τη ρατσιστική βία και η προστασία των ίντερσεξ ατόμων (προστίθεται η φράση «χαρακτηριστικά φύλου», που αφορά τα ίντερσεξ άτομα, δίπλα στη φράση «ταυτότητα φύλου», που αφορά τα τρανς άτομα).

Υπό όρους

Με την προσθήκη ρητής διευκρίνισης, ο υπουργός Δικαιοσύνης ξεκαθάρισε πως το νομοσχέδιο δεν θεσμοθετεί σε καμία περίπτωση τη δυνατότητα των ομόφυλων ζευγαριών για τεκνοθεσία, ικανοποιώντας έτσι τον όρο της Ν.Δ., προκειμένου να υπερψηφίσει το νομοσχέδιο.
Ωστόσο, η διατύπωση της διευκρίνισης άφηνε το περιθώριο να αφαιρεθεί από τον νόμο η δυνατότητα κοινής φορολογικής δήλωσης και άλλα δικαιώματα που προβλέπονταν στο νομοσχέδιο.
Υπήρξε διόρθωση της διατύπωσης, που διασφαλίζει ότι στο σύμφωνο εφαρμόζονται με ανάλογο τρόπο οι διατάξεις που ισχύουν στον γάμο για αξιώσεις, παροχές ή προνόμια έναντι του εργοδότη ή του Δημοσίου (συνυπηρέτηση, φορολογικά δικαιώματα και άλλα).
Ο κ. Παρασκευόπουλος απέρριψε την τροπολογία που κατέθεσε το Ποτάμι (τη στήριξαν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ) για τη γονική μέριμνα των παιδιών των ομόφυλων οικογενειών, τροπολογία που βασίζεται σε πρόταση που κατέθεσε ο Συνήγορος του Πολίτη, δεσμευόμενος ότι θα αντιμετωπιστεί το θέμα στην αναθεώρηση του Οικογενειακού Δικαίου, που έχει ήδη αρχίσει να δρομολογείται.
Ως προς τις συντηρητικές αντιδράσεις βουλευτών και κοινωνικών φορέων, που ισχυρίζονται ότι το νομοσχέδιο διασαλεύει το θρησκευτικό αίσθημα των χριστιανών ορθόδοξων πολιτών ή την αντίληψη ορισμένων για το τι συνιστά φυσιολογικό και τι παρά φύσιν, ο υπουργός ξεκαθάρισε ευθύς εξαρχής ότι «το νομοσχέδιο αυτό αφουγκράζεται την κοινωνία και δεν έχει καμία σχέση ούτε με τη θρησκεία ούτε με τη φύση».

Από την αναμονή στο εορταστικό κλίμα

Μόνος «νόμος είναι η αγάπη»

Σύμφωνο συμβίωσηςΕΦ.ΣΥΝ./ ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Στάση αναμονής επικρατούσε νωρίς το βράδυ στη συγκέντρωση που διοργάνωσε το Δίκτυο Ελληνικών ΛΟΑΤΚΙ+ (Λεσβίες, Ομοφυλόφιλοι, Αμφιφυλόφιλοι, Τρανς, Κουίρ, Ιντερσεξ και άλλοι) οργανώσεων στο προαύλιο της Βουλής, καθώς οι ειδήσεις που έφταναν από τη συνεδρίαση στην Ολομέλεια σχετικά με το αν τελικά περιλαμβάνονται στο σύμφωνο τα φορολογικά και άλλα δικαιώματα (τελικά περιλαμβάνονται ύστερα από διορθωτική διατύπωση που έγινε στο νομοσχέδιο) δημιουργούσαν εύλογες επιφυλάξεις.
Τα πανό των οργανώσεων απαντούσαν με «αγαπάτε αλλήλους» και «νόμος είναι η αγάπη» στις αιτιάσεις αντιδραστικών κύκλων της Εκκλησίας, συντηρητικών βουλευτών και ακροδεξιών κοινωνικών φορέων, που επικαλούνται τον νόμο του χριστιανισμού ή της φύσης για να αρνηθούν την ισονομία των ΛΟΑΤ.


Πιο προωθημένα, τα συνθήματα των κουίρ συλλογικοτήτων εστίαζαν στην ανάγκη να αναγνωριστούν νομικά η ταυτότητα φύλου και τα παιδιά των ομόφυλων οικογενειών.
«Το σύμφωνο συμβίωσης δεν με εμπεριέχει, την ταυτότητα του φύλου μας χεσμένη πάλι έχει», φώναζαν οι ομάδες, ενώ ξεχώριζε το πλακάτ μιας κουίρ, που έμπλεκε γλυκά την ταυτότητα φύλου και τον σεξουαλικό προσανατολισμό, για τους πιο ψαγμένους: «Πότε θ' αλλάξω ταυτότητα να παντρευτώ το αγόρι μου».

«Είναι καιρός για μια σοβαρή συζήτηση, χωρίς φανατισμούς», μας είπε η Στέλλα Μπελιά από τις Οικογένειες Ουράνιο Τόξο, που είχε κάνει αίσθηση με την τοποθέτησή της στην επιτροπή της Βουλής.
Πρόσθεσε πως περίμενε ότι θα ρυθμιστεί σήμερα το θέμα της γονικής μέριμνας των παιδιών (η ίδια με τη σύντροφό της έχουν πέντε παιδιά) και πως τώρα περιμένει την αλλαγή του Οικογενειακού Δικαίου.
«Είναι σημαντικό βήμα για την εικόνα μας στη συνείδηση των πολιτών και για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου. Στόχος μας όμως είναι ο πολιτικός γάμος και η πλήρης ισονομία», μας λέει ο Αλέξανδρος από την Colour Youth - Κοινότητα LGBTQ Νέων Aθήνας.
Σύμφωνο συμβίωσηςΦωτ.: Βασίλης Μαθιουδάκης
Χαρούμενος με το σύμφωνο δηλώνει ο Ευάγγελος Παππαδάκης από τη νέα συλλογικότητα Queerborg («με εργαλείο τον φεμινισμό και την κουίρ θεωρία [...] ενάντια στην πατριαρχία και στον καπιταλισμό» είναι το μότο της), που έκανε την παρθενική της εμφάνιση νωρίτερα το απόγευμα σε χάπενινγκ μπροστά στη Μητρόπολη της Αθήνας, όπου δύο μέλη της, ντυμένα παπάδες, φιλήθηκαν στο στόμα.
Προσθέτει όμως ότι ο ίδιος και το αγόρι του θα συνάψουν σύμφωνο στο εξωτερικό, καθώς στην Ελλάδα δεν προβλέπεται προς το παρόν το δικαίωμα της τεκνοθεσίας. Το «παρών» στη συγκέντρωση έδωσαν η LGBTQ+ ομάδα της ΑΝΤΑΡΣΥΑ και η αναρχοσυνδικαλιστική πρωτοβουλία Ροσινάντε.

«Η κοινωνία ήταν έτοιμη από καιρό»

«Η πρώτη μάχη είναι με τον ίδιο σου τον εαυτό. Μεγαλώνοντας σε μια χώρα όπου η μόνη λεσβία, επιφανής λεσβία, είναι η Σαπφώ, δίνεις τεράστια μάχη να αποδεχθείς εσύ εσένα. [...] Αυτή είναι η δεύτερη μάχη που έχουμε να δώσουμε. Τώρα πρέπει να το πούμε στις οικογένειές μας και να... μοιράσουμε εγκεφαλικά. Το σύμφωνο θα βοηθήσει και σ' αυτό»


Ηταν πολλοί και πολύ. Πολλοί οι παλιοί φίλοι και πολύ χαρούμενοι. Η Αθήνα χθες έκανε ένα πρώτο, δειλό για τους περισσότερους, τολμηρό για άλλους, βήμα στην κατεύθυνση της δημοκρατίας, της ανεκτικότητας και της αγάπης.
Οι άνθρωποι που ήρθαν για να διαδηλώσουν με τα πολύχρωμα πανό τους και τα έξυπνα πλακάτ τους χθες το απόγευμα έξω από τη Βουλή, μέχρι να φτάσουν ώς εδώ, έχουν δώσει αναρίθμητες μικρές και μεγάλες μάχες επί δεκαετίες.
«Η πρώτη μάχη είναι με τον ίδιο σου τον εαυτό. Μεγαλώνοντας σε μια χώρα όπου η μόνη λεσβία, επιφανής λεσβία, είναι η Σαπφώ, δίνεις τεράστια μάχη να αποδεχθείς εσύ εσένα».
Τα κορίτσια που κρατιούνται αγκαλιά δεν θέλουν να φωτογραφηθούν ή να μιλήσουν με τα ονόματά τους.
«Αυτή είναι η δεύτερη μάχη που έχουμε να δώσουμε», εξηγούν. «Τώρα πρέπει να το πούμε στις οικογένειές μας και να... μοιράσουμε εγκεφαλικά. Το σύμφωνο θα βοηθήσει και σ' αυτό. Το γεγονός ότι ακόμα και οι συντηρητικοί είναι πια αναγκασμένοι να δηλώνουν, έστω και για τα μάτια του κόσμου, ότι δεν είναι ομοφοβικοί βοηθάει πολύ».
Η Αρτεμις, στα 50 της, ξέρει πολύ καλά τι σημαίνει, τόσο η έλλειψη ορατότητας όσο και η βιαιότητα του outing. Βραβευμένη συγγραφέας, το 2008 έδωσε μια συνέντευξη στη συνάδελφο Βένα Γεωργακοπούλου για την «Ελευθεροτυπία».
Την επόμενη μέρα το πραγματικό όνομά της διέρρευσε στην Τατιάνα Στεφανίδου: «Η Βένα είχε βάλει τίτλο “συγγραφέας, μαμά κι ευτυχισμένη”. Φαίνεται ότι αυτό ερέθισε τη Στεφανίδου, που έφτασε στο σημείο να στείλει μέχρι και κάμερες στο χωριό μου! Δεν με ένοιαζε για μένα, αλλά για το παιδί μου που ήταν πολύ μικρό τότε.


»Ετσι λοιπόν, πέρα από τα νομικά θέματα που λύνει το σύμφωνο, ενισχύει την ορατότητα και την αποδοχή. Εχουμε πολλά βήματα να κάνουμε ακόμα, αλλά τουλάχιστον τώρα πια ευελπιστώ ότι τα παιδιά που έχω με τη σύντροφό μου, στο μέλλον θα μπορεί να τα αναλάβει εκείνη που τα μεγαλώνουμε μαζί και τα αγαπάει».
«Σήμερα είναι μια μέρα χαράς, κι όμως κάπου οι καμπάνες χτυπάνε πένθιμα», λέει ο Τέλης, τυλιγμένος στο πολύχρωμο κασκόλ του και κρατώντας μια ομπρέλα στα χρώματα του ουράνιου τόξου. «Ομως είμαι κι εγώ φορολογούμενος, έχω πληρώσει γι' αυτές τις καμπάνες. Η Πολιτεία έκανε ένα βήμα -τόσα χρόνια μάς έλεγαν ότι η κοινωνία δεν είναι έτοιμη. Η κοινωνία ήταν έτοιμη από καιρό κι αυτό αποδείχθηκε τώρα».
Το Σύνταγμα, πολύχρωμο και γιορτινό, χθες βράδυ λούστηκε στο φως. «Η αγάπη πάντα κερδίζει», μου πετάει στα γρήγορα ο Γιάννης που σκύβει να φιλήσει το αγόρι του.


Ν.Δ.

«Γαλάζιος» διχασμός

«Βραχυκύκλωμα» στη Νέα Δημοκρατία προκάλεσε η ψηφοφορία για το σύμφωνο συμβίωσης χθες το βράδυ στη Βουλή.
Ο εκνευρισμός στις τάξεις της «γαλάζιας» κοινοβουλευτικής ομάδας ήταν έκδηλος ακόμη και στους διαδρόμους γύρω από την Ολομέλεια, καθώς η συζήτηση στα «πηγαδάκια» είχε φουντώσει, με αντικείμενο το ποια στάση θα κρατήσουν.
Η «σκληρή δεξιά» πτέρυγα –που ηττήθηκε στις εκλογές της Κυριακής- φαίνεται πάντως ότι δεν τα βρήκε με την πιο κεντροδεξιά και φιλελεύθερη.
Αλλωστε, από νωρίς βουλευτές όπως η Ντόρα Μπακογιάννη, η Ολγα Κεφαλογιάννη και η Νίκη Κεραμέως είχαν ξεκαθαρίσει πως θα υπερψηφίσουν, σε αντίθεση με τον εισηγητή του κόμματος Χαράλαμπο Αθανασίου, ο οποίος επέμενε πως η διάταξη ανοίγει «παραθυράκι» για γάμο ομοφύλων και υιοθεσία παιδιών.
Είναι χαρακτηριστικό επίσης ότι 38 βουλευτές της Ν.Δ. κατέθεσαν αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας, ωστόσο μέχρι την τελευταία στιγμή υπήρχαν δεύτερες σκέψεις, καθώς ορισμένοι βουλευτές ζήτησαν την απόσυρσή της.

Λοιπές ρυθμίσεις

Μικρές αλλαγές για μεγάλα θέματα




Οι υπόλοιπες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για το σύμφωνο, πλην εκείνων που αφορούν αποκλειστικά τη συμβίωση, είχαν μικρές και μη ουσιώδεις αλλαγές. Συνοπτικά, όπως τις παρουσίασε με τη μορφή νομοτεχνικών βελτιώσεων ο υπουργός Δικαιοσύνης:
■ Αποδέχτηκε την κατάργηση του κατάπτυστου άρθρου 347 του Π.Κ., χωρίς -όπως σημείωσε- να δημιουργείται κανένα νομοθετικό κενό, δεδομένου ότι καλύπτονται τα ζητήματα παραπλάνησης ανηλίκων, ασέλγειας, αιμομιξίας, μαστροπείας κ.λπ. από άλλους νόμους.
■ Ελάφρυνση ποινών ή και ποινική απαλλαγή όσων για μικρό διάστημα κλείνουν δρόμους (διαδηλώσεις) ή υπερασπίζονται δημόσιο συμφέρον. Κατά τον υπουργό, το άρθρο αφορά τη δυνατότητα αξιολογικής κρίσης του δικαστή για ελάφρυνση ποινών και επομένως δεν χρειάζεται άλλη εξειδίκευση, παρέχοντας ευελιξία στον εκπρόσωπο της Θέμιδος.
■ Η αλλαγή του 81Α, που πρόσθεσε τα χαρακτηριστικά του ρατσιστικού εγκλήματος: «Εάν από τις περιστάσεις προκύπτει ότι έχει τελεστεί έγκλημα κατά παθόντος, η επιλογή του οποίου έγινε λόγω των χαρακτηριστικών φυλής, χρώματος, εθνικής ή εθνοτικής καταγωγής, γενεαλογικών καταβολών, θρησκείας, αναπηρίας, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου, το πλαίσιο ποινής διαμορφώνεται (προς τα πάνω) ως προς το κατώτατο και το ανώτατο όριο».
■ Η υπόθεση του τυποκτόνου νόμου συγκέντρωσε θετικές, κατά κύριο λόγο, τοποθετήσεις και στο άμεσο μέλλον γίνεται άλλο ένα βήμα για την απρόσκοπτη άσκηση του δημοσιογραφικού λειτουργήματος, χωρίς να επικρέμανται αγωγές εκατομμυρίων από (κατά βάση δημόσια) πρόσωπα που θεωρούν ότι σπιλώνονται.
■ Στο προβλεπόμενο όργανο που θα ασχολείται με την αντιρατσιστική πολιτική και τους σχεδιασμούς της θα συμμετέχουν και εκπρόσωποι της ΑΔΕΔΥ και της ΓΣΕΕ.
■ Για τις μωρομάνες κρατούμενες επεκτείνεται το μέτρο της κατ’ οίκον έκτισης ποινής σε όσες έχουν καταδικαστεί μέχρι 10 έτη, χωρίς να προϋποτίθεται αναπηρία ή νόσος του παιδιού, και θα ισχύει μέχρι να συμπληρώσει το παιδί τα 8 έτη.
■ Τέλος, σε ό,τι αφορά τις εκπαιδευτικές άδειες, δεν καταργείται ο λόγος του ανακριτή, πλην όμως το πειθαρχικό συμβούλιο έχει τη δυνατότητα να διατυπώνει διαφορετική γνώμη και σε περίπτωση διαφωνίας, τη διαφορά θα επιλύει το Δικαστικό Συμβούλιο Πλημμελειοδικών στα κατά τόπους σωφρονιστικά ιδρύματα.



Ενός ιερωμένου αντισυγκέντρωση

Απελπιστικά μόνος

Ενας (αριθμητικά 1) ιερωμένος ανταποκρίθηκε χτες στο κάλεσμα της σελίδας «λέμε όχι στην ετεροφοβία» για διαμαρτυρία εναντίον του συμφώνου συμβίωσης.
Ο (κυριολεκτικά) έρμος ιερέας περίμενε καρτερικά από τις 3.30 το μεσημέρι έξω από τη «Μεγάλη Βρετάννια» να εμφανιστούν οι εν Χριστώ αδελφοί, που εν τω μεταξύ είχαν κατεβάσει τη σελίδα τους από το φέισμπουκ, αφού είχαν δεχθεί πλήθος αναφορών για ρατσιστικό λόγο (στο φέισμπουκ δεν μπορείς να κάνεις αναφορά για αντιαισθητικό λόγο).
- Πάτερ, τι ώρα θα αρχίσει η εκδήλωση;
- Δεν ξέρω, τέκνον, αλλά δεν θα έπρεπε να υπάρχουν πανό και πλακάτ; Δεν βλέπω τίποτα.
Ο ιερέας έφυγε απογοητευμένος στις 4.30 και οι διοργανωτές καλούν σε νέα εκδήλωση σήμερα.


http://www.efsyn.gr/arthro/proti-fora-isoi-apenanti-ston-nomo


http://www.lifo.gr/articles/opinions/84710

2 σχόλια :

  1. "Τεκμήριο πατρότητας: Το τέκνο που γεννήθηκε κατά τη διάρκεια του συμφώ- νου συμβίωσης ή μέσα σε τριακόσιες (300) ημέρες από τη λύση ή την ακύρωση του Συμφώνου, τεκμαίρεται ότι έχει πατέρα τον άνδρα με τον οποίο η μητέρα κατάρτισε το Σύμφωνο. Το τεκμήριο ανατρέπεται με αμετάκλητη δι- καστική απόφαση. Τα άρθρα 1466 επ. ΑΚ, καθώς και τα άρθρα 614 επ. ΚΠολΔ, εφαρμόζονται αναλόγως." άρθρο 9
    Τελικά το σύμφωνο συμβίωσης αφορά κατά κύριο λόγο τα ετερόφυλα ζευγάρια που είναι εναλλακτικά τυπάκια και δεν θέλουν την έγγαμη τελετή γιατί τους φαίνεται passee. Είναι πραγματικά αστείο πως το σύμφωνο πρόβλεπει το ίδιο τεκμήριο πατρότητας με το γάμο χωρίς να λαμβάνει υπόψη πως το πεδίο εφαρμογής προβλέπει και τη σύναψη του από ομόφυλα ζευγάρια. Η ετερόφυλη συμβολική τάξη με τις πατρογραμμικές της συγγένειες πρέπει να διασφαλίζει στο διηνεκές την αναγκαιότητα της ύπαρξης της.
    Ntiana Manesi

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν είναι του κουφού η πόρτα, είναι πολιτική επιλογή αυτό. Δηλαδή ότι δύο ομόφυλοι ακόμα και αν έχουν παιδιά, ο μη βιολογικός γονέας να μη θεωρείται γονέας για την κυβέρνηση, τα κόμματα και το κράτος. Είναι μια μεγάλη ντροπή ότι αυτό το πράγμα είναι νόμος του κράτους, ότι δηλαδή ένας νόμος που γίνεται για να άρει διακρίσεις στον πυρήνα του προβλέπει τις ίδιες ακριβώς διακρίσεις που θέλει να άρει. Η υποκρισία σε όλο της το μεγαλείο.Antonis Sigalas

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Εδώ σχολιάζεις εσύ - Comment Here

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Contact Us

Name *
Email *
Subject *
Message *
Powered byEMF Web Forms Builder
Report Abuse