τα ψέματά τους έχουν ταχύτητα, η αλήθεια μας όμως έχει
διάρκεια.
http://www.parapolitika.gr/article/138943/dexia-strofi-tsipra-ohi-stin-yiothesia-apo-omofyla-zeygaria-den-meionoyme-tis
http://newpost.gr/politiki/parapolitika/485631/to-sxolio-me-marakh-gia-ta-omofyla-zeygaria
Αντώνης Σιγάλας: "Σα βουλευτής θα προωθήσω τα αιτήματα της ΛΟΑΤ κοινότητας"
Αντώνη θα ήθελα να μου πεις αρχικά γιατί αποφάσισες να αποχωρήσεις από τον ΣΥΡΙΖΑ;
Η αποχώρησή μου από το ΣΥΡΙΖΑ οφείλεται στην αποδοχή από το κόμμα του μνημονίου ως κύριας πολιτικής πρότασης. Μετά από τη διαπραγμάτευση όλων αυτών των μηνών και τη συνεχή διολίσθηση του ΣΥΡΙΖΑ σε θέσεις περισσότερο συντηρητικές καταλήξαμε στην υπογραφή και ψήφιση του τρίτου μνημονίου από το ΣΥΡΙΖΑ και την κοινοβουλευτική του ομάδα. Αυτό παραβιάζει κάθε έννοια εσωκομματικής νομιμότητας, αλλά πολύ περισσότερο παραβιάζει τη βούληση της μεγάλης πλειοψηφίας του 61,3% του ΟΧΙ του δημοψηφίσματος. Μετά από όλα αυτά ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μοιάζει καθόλου στην πολιτική του και στην πρακτική του με το κόμμα που εγώ γνώρισα το 2012, όταν εντάχθηκα σε αυτόν και γι' αυτούς τους λόγους αποφάσισα να αποχωρήσω.
Ήσουν μέλος της ομάδας Σεξουαλικού Προσανατολισμού και Ταυτότητας Φύλου στον ΣΥΡΙΖΑ. Μετά την αποχώρηση δύο ενεργών στελεχών η ομάδα πιστεύεις ότι έχει τα αποθέματα σε έμψυχο δυναμικό να συνεχίσει το έργο της;
Η ομάδα σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου είναι η σύνδεση του ΣΥΡΙΖΑ με τις κινηματικές διαδικασίες στο ΛΟΑΤ κίνημα. Ήταν σα να λέμε ο ενδιάμεσος του κόμματος με την κοινωνία, ενσαρκώνοντας τη βασική θέση της ριζοσπαστικής αριστεράς για ενεργή σύνδεση με τις κοινωνικές διεκδικήσεις. Η ομάδα δημιουργήθηκε το 2012 από πολύ λίγα άτομα αρχικά και έφτασε να αριθμεί περίπου 15. Από την ομάδα αποχώρησαν συνολικά 6-7 άτομα μετά την υπογραφή του μνημονίου. Δυστυχώς δε γνωρίζω τι θα γίνει από εδώ και πέρα. Η δική μας πάντως αποχώρηση δε σημαίνει και αποστράτευση.
Θα δημιουργηθεί κάποια ομάδα στον νέο πολιτικό φορέα που έχεις προσχωρήσει;
Είμαστε σε επαφή με διάφορους συντρόφους ΛΟΑΤ, άλλοι όπως εγώ και ο Διονύσης Καντιώτος ανήκαμε στο ΣΥΡΙΖΑ και άρα γνωριζόμαστε από παλιά, άλλοι δεν ήταν μέλη του ΣΥΡΙΖΑ και προέρχονται από άλλες συλλογικότητες και σκοπεύουμε να κάνουμε μια ομάδα ΛΟΑΤ ατόμων, αλλά αυτό ακόμα δεν έχει δημιουργηθεί.
Γιατί αποφάσισες να θέσεις υποψηφιότητα για τις εκλογές της 20ής Σεπτεμβρίου;
Αποφάσισα να θέσω υποψηφιότητα γιατί πιστεύω ότι η παρέμβαση μέσα από τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες είναι ζωτικής σημασίας για τις οποιεσδήποτε διεκδικήσεις και αλλαγές. Σαν ένας ενεργός πολιτικά πολίτης, όχι μόνο τα τελευταία τρία χρόνια που είχα ενταχθεί στο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά από τότε που ήμουνα μικρό παιδί, θέλω να διεκδικήσω με αυτόν τον τρόπο η φωνή μου να ακουστεί.
Γιατί με την Λαϊκή Ενότητα και όχι με κάποιο άλλο αριστερό κόμμα;
Η Λαϊκή Ενότητα προέκυψε μετά από την άμεση αντίδραση εκείνων των βουλευτών που καταψήφισαν τα προαπαιτούμενα αλλά και το ίδιο το τρίτο μνημόνιο που έφερε η κυβέρνηση τον Αύγουστο στη βουλή. Αυτή τη στιγμή είναι ένα μέτωπο αντίστασης στη μνημονιακή πολιτική και σαν τέτοιο θέλησα από την πρώτη στιγμή να το στηρίξω. Γιατί θεωρώ ότι εκείνο το κομμάτι της αριστεράς που αντιδρά στην επιβολή του μνημονίου πρέπει να βγει μπροστά σα νησίδα αντίστασης στη μνημονιακή ομοβροντία, αλλιώς η κοινωνία θα κατευθυνθεί προς την αποστράτευση, την απογοήτευση και την απόγνωση. Μέσα από μια τέτοια πορεία κερδισμένοι θα βγουν μόνο οι φασίστες, οι οποίοι θα φαίνονται σαν οι μόνοι συνεπείς αντιμνημονιακοί.
Ποιες είναι οι θέσεις της Λαϊκής Ενότητας στα LGBT θέματα όπως: Γάμος, Σύμφωνο Συμβίωσης, Ταυτότητα Φύλου, υιοθεσίες κτλ;
Η Λαϊκή Ενότητα σα μέτωπο συνεργασίας διαφόρων συλλογικοτήτων που προέρχονται κυρίως από το ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει συμφωνημένες θέσεις όσον αφορά τα ΛΟΑΤ θέματα. Ωστόσο κάποια πράγματα θεωρούνται κατακτημένα και νομίζω ότι δε μπορούμε να κάνουμε πίσω από αυτά. Τέτοια είναι το σύμφωνο συμβίωσης όπου θα περιλαμβάνονται και τα ομόφυλα ζευγάρια καθώς και ο πολιτικός γάμος ομοφύλων με πλήρη και ίσα δικαιώματα. Επίσης η δυνατότητα στις τρανς να αλλάζουν έγγραφα χωρίς τις προϋποθέσεις της επέμβασης επαναπροσδιορισμού φύλου. Για την τεκνοθεσία θα σας αναφέρω τη θέση που υποστηρίζαμε και στο ΣΥΡΙΖΑ, ότι το συνολικό πλαίσιο της τεκνοθεσίας στην Ελλάδα είναι προβληματικό και χρειάζεται αναθεώρηση, μέσα από μια συνολική αναθεώρηση του οικογενειακού δικαίου. Εκεί νομίζω ότι μπορεί να τοποθετηθεί το δικαίωμα των ΛΟΑΤ ατόμων να τεκνοθετούν, καθώς και η ρύθμιση των θεμάτων που αφορούν τις ΛΟΑΤ οικογένειες που σήμερα είναι πολυάριθμες, αλλά για το κράτος είναι σα να μην υπάρχουν.
Γιατί θα πρέπει να ενδιαφέρει κάποιον αν ο υποψήφιος είναι γκέι ή όχι; Πολλοί θα πουν «τι μας νοιάζει τι κάνει ο άλλος στο κρεβάτι του;» Ο σεξουαλικός προσανατολισμός είναι αρκετός λόγος για να ψηφίσουμε κάποιον;
Η καταπίεση του σεξουαλικού προσανατολισμού των ΛΟΑΤ ατόμων είναι μια ιστορία αιώνων.Η προπαγάνδα εναντίον τους στοχεύει στο να τα κάνει απεχθή, κοινωνικούς παρίες που δεν έχουν δικαιώματα, με το δικαίωμα της σεξουαλικής αυτοδιάθεσης να είναι το πιο σημαντικό ανθρώπινο δικαίωμα που στερούνται. Τα ΛΟΑΤ άτομα αποθαρρύνονται να ακολουθήσουν το σεξουαλικό τους προσανατολισμό γιατί μια τέτοια επιλογή έκφρασης σύμφωνα με τα ισχύοντα θα τα περιθωριοποιήσει σε μια ζωή γεμάτη μοναξιά και ματαίωση. Η ορατότητα είναι ένα από τα κύρια όπλα που έχουμε σα ΛΟΑΤ κοινότητα για να αλλάξουμε τα πράγματα και να κάνουμε την παρουσία μας αισθητή. Είναι δηλαδή πολύ σημαντικό σαν κοινότητα να δηλώσουμε την ύπαρξή μας, να διεκδικήσουμε το χώρο που μας ανήκει στην κοινωνική εκπροσώπηση, αλλά και σε όλες τις κοινωνικές εκφράσεις. Αυτό το νόημα έχει και μια υποψηφιότητα ενός ΛΟΑΤ ατόμου που κάνει γνωστό το σεξουαλικό του προσανατολισμό από την αρχή. Δηλώνω το σεξουαλικό μου προσανατολισμό και με αυτόν τον τρόπο σαν ισότιμος πολίτης στέκομαι δίπλα σε όλους τους άλλους και σκοπεύω να παλέψω για τα δίκια της κοινότητάς μου και όχι μόνο.
Η δήλωση του σεξουαλικού προσανατολισμού ενός ΛΟΑΤ ατόμου είναι πολύ σημαντική για την κοινότητα γιατί βοηθάει και άλλους να χειραφετηθούν. Δεν είναι όμως, και δεν πρέπει να είναι, το μόνο κριτήριο για την επιλογή ενός υποψηφίου. Η σεξουαλικότητα είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της ζωής ενός ανθρώπου αλλά δεν είναι το μόνο. Θα πρέπει να μπαίνει στην κρίση των ψηφοφόρων κάθε πλευρά ενός υποψηφίου, κατά πόσο εννοεί αυτά που λέει, η κοινωνική του ευαισθητοποίηση, η γνώση του για ζητήματα ευρύτερου ενδιαφέροντος, αλλά και η διάθεσή του να δραστηριοποιηθεί για το καλό των ψηφοφόρων του μεταφέροντας τη δική τους φωνή στα ανώτερα κλιμάκια της εξουσίας, καθότι έχουμε πολλές περιπτώσεις ανθρώπων που έδρασαν με μοναδικό στόχο να εξυπηρετήσουν τα δικά τους προσωπικά συμφέροντα με το χτίσιμο μιας πολιτικής καριέρας, ενώ οι δεσμεύσεις που έλαβαν πριν εκλεγούν ξεχάστηκαν αμέσως μόλις πέρασαν το κατόπι του κοινοβουλίου. Δεν πρέπει να συνεχιστεί αυτό το φαινόμενο που μας έχει οδηγήσει στη σήψη σαν κοινωνία, ενώ έχει δημιουργήσει ένα τεράστιο δημοκρατικό ελλειμμα.
Ως γκέι βουλευτής ποια πιστεύεις ότι θα ήταν η έμπρακτη βοήθεια που θα μπορούσες να προσφέρεις στην LGBT κοινότητα;
Ως γκέι βουλευτής, αλλά και ως ΛΟΑΤ άτομο γενικότερα σκοπεύω να προωθήσω τα αιτήματα της κοινότητας που είναι η προώθηση νόμων και διατάξεων για την αναγνώριση των ΛΟΑΤ ζευγαριών με πλήρη και ίσα δικαιώματα αλλά και η νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου. Επίσης στοχεύω να προωθήσω μια ατζέντα καταπολέμησης της ομοφοβίας, λεσβοφοβίας και τρανσφοβίας που σήμερα είναι διάχυτη στην ελληνική κοινωνία. Μια τέτοια ατζέντα είναι η δημιουργία δομών υποστήριξης των ΛΟΑΤ ατόμων από κρατικούς φορείς, που σήμερα δεν υπάρχουν (τηλεφωνική γραμμή υποστήριξης, δημιουργία πανελλαδικά δομών για ΛΟΑΤ άτομα στο πρότυπο των δομών για τις γυναίκες θύματα ενδοοικογενειακής βίας), επιμόρφωση των δημοσίων λειτουργών για ΛΟΑΤ θέματα, όπως πχ οι επαγγελματίες υγείας, οι δικαστές, οι ένστολοι κλπ. Επίσης είναι απαραίτητη μια καμπάνια στα ραδιοτηλεοτπικά μέσα ενάντια στην ομοφοβία, τη λεσβοφοβία και την τρανσφοβία. Και τέλος είναι απαραίτητη μια καμπάνια, σε συνεργασία με το υπουργείο παιδείας, στα σχολεία ενάντια στο bullying εναντίον των ΛΟΑΤ ατόμων στις μικρές ηλικίες. Σε όλα αυτά τα πράγματα, και σε άλλα που ενδεχομένως θα προκύψουν, είμαι αποφασισμένος να συμβάλλω. Εξάλλου δεν είναι κάτι που δεν το κάνω και στην καθημερινή μου ζωή. Από το 2005 που έχω ενταχτεί ενεργά στο ΛΟΑΤ ακτιβισμό μέσα από τη συμμετοχή μου στην ΟΛΚΕ είμαι ταγμένος στην προώθηση των δικαιωμάτων μας. Απλά αν εκλεγώ αυτό θα το κάνω και από ένα άλλο πιο ισχυρό πόστο.
Ευρώ η δραχμή;
Θα έλεγα ότι το νόμισμα δεν είναι το ζητούμενο. Είτε ευρώ είτε δραχμή είναι το νόμισμα της Ελλάδας το πιο σημαντικό είναι η πολιτική που θα ακολουθηθεί. Σήμερα η Ελλάδα βρίσκεται δέσμια του δημοσίου χρέους και εξαιτίας αυτού του γεγονότος υποχρεώνεται να εφαρμόσει μνημόνια που καταστρέφουν την κοινωνία και ρημάζουν κάθε ζωντανό κομμάτι της. Η Ελλάδα εκβιάζεται με μοχλό το ευρώ, η ελληνική κυβέρνηση χάνει το δικαίωμα να νομοθετεί, ενώ περνάει νόμους και διατάξεις, κατ' επιταγή των Βρυξελλών και της Γερμανίας, με κατεπείγουσες διαδικασίες, ευτελίζοντας το κοινοβούλιο και το δημοκρατικό πολίτευμα. Το δημοψήφισμα που οδήγησε στη γελοιοποίηση ολόκληρου του αστικού κατεστημένου μέσα από την ταξικότερη ψήφο από την εποχή της μεταπολίτευσης δε λήφθηκε πουθενά υπόψη, ενώ ένα ανύπαρκτο θεσμικά όργανο, το Eurogroup, έχει τη μοναδική δύναμη να κλείσει τις ελληνικές τράπεζες αποστερώντας από τον ελληνικό λαό τα βασικά μέσα επιβίωσής του. Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, το ερώτημα ευρώ ή δραχμή μετατρέπεται σε ευρώ ή δημοκρατία. Σε αυτό το δίλημμα εγώ απαντώ ανενδοίαστα δημοκρατία. Θα πρέπει να διεκδικήσουμε την εφαρμογή της νομιμότητας για τη χώρα μας, να διεκδικήσουμε τη διαγραφή του χρέους και αν αυτά μας τα αρνηθούν θα πρέπει να εκπονήσουμε ένα σχέδιο να φύγουμε από το ευρώ συντεταγμένα και να εφαρμόσουμε μια πολιτική προς όφελος των λαϊκών τάξεων με κρατικοποίηση των τραπεζών και μονομερή διαγραφή χρέους. Με αυτόν τον τρόπο ένα εθνικό νόμισμα μπορεί να λειτουργήσει προς όφελος του λαού και να οδηγήσει στην έξοδό μας από το αδιέξοδο που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια.
Θα πρέπει να απαγορευτούν τα φασιστικα-ναζιστικά πολιτικά εκτρώματα της χώρας;
Κατά την άποψή μου ο φασισμός δεν χτυπήθηκε ποτέ με την απαγόρευση της πολιτικής δράσης των εκφραστών του. Τα ιστορικά παραδείγματα που έχουμε είναι συντριπτικά ως προς αυτό. Ο φασισμός είναι ένα φαινόμενο που αναπαράγεται στα κύτταρα της κοινωνίας που είναι οι λαϊκές γειτονιές και οι χώροι εργασίας και οφείλεται στην μεγάλη κοινωνική ανισότητα που οδηγεί ο καπιταλισμός σε κρίση και η αναδιανομή εισοδήματος υπέρ των πλουσίων και σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων. Οι πολιτικοί εκφραστές του φασισμού χρησιμοποιούνται από τους μεγάλους κεφαλαιοκράτες για να επιβάλλουν αυτά που δε μπορούν να επιβάλλουν με τη νομιμότητα και την αστική δημοκρατία. Το φασισμό τον δημιουργεί η μεγάλη ανεργία και η ανέχεια, τότε που η κοινωνική οργή στρέφεται εναντίον του διαφορετικού που "θα πάρει τις δουλειές από τους τίμιους οικογενειάρχες", που στα μάτια τους απειλεί το μοντέλο διαβίωσής τους και γίνεται υπαίτιος για όλα τα δεινά. Σε ευημερούσες κοινωνίες ποτέ ο φασισμός δεν έγινε κοινωνική πλειοψηφία.Αυτό έχει συμβεί και στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια με την άνοδο της ακροδεξιάς, μέσα από το ΛΑΟΣ αρχικά και έπειτα από την άνοδο της ΧΑ. Στο σημείο που έχουμε φτάσει πρέπει η ΧΑ να αντιμετωπίσει τις ποινικές ευθύνες σαν εγκληματική οργάνωση και να διαλυθούν οι πηρύνες της όπου υπάρχουν, ακόμα και σε δημόσιες θέσεις (Αστυνομία, Στρατός πχ) και έπειτα το κράτος να εκπονήσει μια μακρόπνοη πολιτική χτυπήματος του φασισμού στη ρίζα του. Αυτό βέβαια εξαρτάται ευθέως και από την οικονομική κατάσταση και ευημερία. Σε καμία περίπτωση η γενική απαγόρευση των ναζιστικών συμβόλων πχ δε θα οδηγήσει στην εξάλειψη του φασισμού, όπως έχει συμβεί για παράδειγμα στη Γερμανία. Αντίθετα, λόγω των μεγάλων ταξικών αντιθέσεων μια τέτοια επιλογή θα οδηγήσει στο φούντωμα του φασισμού και την αποθράσυνση των φασιστικών στοιχείων με καινούργιες επιθέσεις εναντίον μεταναστών, ΛΟΑΤ ατόμων, αριστερών.
Αντώνη σε ευχαριστούμε και σου ευχόμαστε καλή επιτυχία στην προσπάθειά σου.
Σημείωση: Θα βρείτε τον Αντώνη Σιγάλα στα ψηφοδέλτια της Λαϊκής Ενότητας στην Ά Αθηνών.
Τα τελευταία χρόνια, στις δυτικές κυρίως χώρες, έχει γίνει μια πολύ σοβαρή προσπάθεια για την άρση των διακρίσεων λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου. Το σύμφωνο συμβίωσης όπου περιλαμβάνονται τα ΛΟΑΤ ζευγάρια στις περισσότερες χώρες, αλλά και ο πολιτικός γάμος για τα ΛΟΑΤ άτομα, καθώς και η αλλαγή της νομοθεσίας για τους/τις τρανς, έτσι ώστε να μπορούν να έχουν πρόσβαση στην αλλαγή εγγράφων χωρίς τις προϋποθέσεις της επέμβασης επαναπροσδιορισμού φύλου, είναι μερικές μόνο από τις μεταρρυθμίσεις που προωθούνται.
Οι μεταρρυθμίσεις αυτές έρχονται μετά από χρόνια διεκδικήσεων και αγώνων όπου, από πολιτική σκοπιά, ο χώρος της ριζοσπαστικής αριστεράς βρέθηκε αλληλέγγυος στις διεκδικήσεις της ΛΟΑΤ κοινότητας. Στη χώρα μας ο ΣΥΡΙΖΑ, κυρίως τα τελευταία χρόνια, ενέταξε στο πρόγραμμά του και στις συνεδριακές του αποφάσεις το σύμφωνο συμβίωσης και το γάμο ΛΟΑΤ ατόμων, σπάζοντας για πρώτη φορά ένα ταμπού που στη χώρα μας ήθελε όλα τα πολιτικά κόμματα να αποφεύγουν να τοποθετηθούν, συντηρώντας στην ουσία την ομοφοβία, την τρανσφοβία και τη λεσβοφοβία.
Με την εκλογική νίκη του ΣΥΡΙΖΑ τον Ιανουάριο του 2015 και τη δημιουργία για πρώτη φορά μιας κυβέρνησης που η αριστερά είχε βασικό ρόλο, οι ελπίδες να γίνει για πρώτη φορά μια θεσμική αναγνώριση των ομοφύλων ζευγαριών υπήρξαν μεγάλες. Και παρά το γεγονός ότι οι διακηρύξεις ήταν πολύ θετικές και συντάχθηκε ένα νομοσχέδιο για ένα καινούργιο σύμφωνο συμβίωσης που θα περιλαμβάνει και τα ομόφυλα ζευγάρια, εν τούτοις το νομοσχέδιο αυτό δεν κατέστη δυνατό να έρθει προς ψήφιση στη βουλή.
Στην καινούργια εκλογική αναμέτρηση οι ΛΟΑΤ διεκδικήσεις έρχονται ξανά στο προσκήνιο και όλοι οι πολιτικοί χώροι καλούνται να τοποθετηθούν. Στη χώρα μας, που η ομοφοβία, η λεσβοφοβία και η τρανσφοβία είναι ακόμα πολύ ισχυρές, η δράση για την καταπολέμησή τους πρέπει να περνάει μέσα από πολιτικές πρωτοβουλίες που δε θα εξαντλούνται μόνο στο νομικό κομμάτι, αλλά θα παρεμβαίνουν ευρύτερα στην κοινωνία μέσα από καμπάνιες και τη δημιουργία δομών ενημέρωσης και προστασίας, έτσι ώστε τα ΛΟΑΤ άτομα να απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα με το υπόλοιπο κομμάτι της κοινωνίας.
Αντώνης Σιγάλας
ΛΟΑΤ ακτιβιστής πρώην μέλος τμήματος δικαιωμάτων ΣΥΡΙΖΑ
Οι μεταρρυθμίσεις αυτές έρχονται μετά από χρόνια διεκδικήσεων και αγώνων όπου, από πολιτική σκοπιά, ο χώρος της ριζοσπαστικής αριστεράς βρέθηκε αλληλέγγυος στις διεκδικήσεις της ΛΟΑΤ κοινότητας. Στη χώρα μας ο ΣΥΡΙΖΑ, κυρίως τα τελευταία χρόνια, ενέταξε στο πρόγραμμά του και στις συνεδριακές του αποφάσεις το σύμφωνο συμβίωσης και το γάμο ΛΟΑΤ ατόμων, σπάζοντας για πρώτη φορά ένα ταμπού που στη χώρα μας ήθελε όλα τα πολιτικά κόμματα να αποφεύγουν να τοποθετηθούν, συντηρώντας στην ουσία την ομοφοβία, την τρανσφοβία και τη λεσβοφοβία.
Με την εκλογική νίκη του ΣΥΡΙΖΑ τον Ιανουάριο του 2015 και τη δημιουργία για πρώτη φορά μιας κυβέρνησης που η αριστερά είχε βασικό ρόλο, οι ελπίδες να γίνει για πρώτη φορά μια θεσμική αναγνώριση των ομοφύλων ζευγαριών υπήρξαν μεγάλες. Και παρά το γεγονός ότι οι διακηρύξεις ήταν πολύ θετικές και συντάχθηκε ένα νομοσχέδιο για ένα καινούργιο σύμφωνο συμβίωσης που θα περιλαμβάνει και τα ομόφυλα ζευγάρια, εν τούτοις το νομοσχέδιο αυτό δεν κατέστη δυνατό να έρθει προς ψήφιση στη βουλή.
Στην καινούργια εκλογική αναμέτρηση οι ΛΟΑΤ διεκδικήσεις έρχονται ξανά στο προσκήνιο και όλοι οι πολιτικοί χώροι καλούνται να τοποθετηθούν. Στη χώρα μας, που η ομοφοβία, η λεσβοφοβία και η τρανσφοβία είναι ακόμα πολύ ισχυρές, η δράση για την καταπολέμησή τους πρέπει να περνάει μέσα από πολιτικές πρωτοβουλίες που δε θα εξαντλούνται μόνο στο νομικό κομμάτι, αλλά θα παρεμβαίνουν ευρύτερα στην κοινωνία μέσα από καμπάνιες και τη δημιουργία δομών ενημέρωσης και προστασίας, έτσι ώστε τα ΛΟΑΤ άτομα να απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα με το υπόλοιπο κομμάτι της κοινωνίας.
Αντώνης Σιγάλας
ΛΟΑΤ ακτιβιστής πρώην μέλος τμήματος δικαιωμάτων ΣΥΡΙΖΑ
http://www.gayworld.gr/index.php/synentefkseis/7410-antwhs-sigalas-sa-voulefths-tha-proothisw-ta-aitimata-tis-loat-koinotitas
3 ΚΑΝΤΙΩΤΟΣ ΔΙΟΝΥΣΗΣ Α' ΠΕΙΡΑΙΩΣ
http://www.avmag.gr/av/57299/afti-ine-i-anichta-gay-ipopsifii-ton-eperchomenon-eklogon-sinentefxi-2/
https://xyzcontagion.wordpress.com/2014/06/13/eyfanasia-steirosi-dekalogos-xa-gia-amea/
3 ΚΑΝΤΙΩΤΟΣ ΔΙΟΝΥΣΗΣ Α' ΠΕΙΡΑΙΩΣ
http://www.avmag.gr/av/57299/afti-ine-i-anichta-gay-ipopsifii-ton-eperchomenon-eklogon-sinentefxi-2/
Κατερίνα Παπανικολάου: Ακόμη μία ανοιχτά ΛΟΑΤ υποψηφιότητα
Μόλις εχθές σας παρουσιάσαμε τους τρεις υποψήφιους βουλευτές που δηλώνουν ανοιχτά τον σεξουαλικό τους προσανατολισμό, θέτοντας τη σημασία προάσπισης των ΛΟΑΤ δικαιωμάτων στην Ελλάδα. Στην παρεά αυτή προστίθεται ακόμη μια υποψηφιότητα, αυτή της Κατερίνας Παπανικολάου.
Οι “ανοιχτές” ΛΟΑΤ υποψηφιότητες σπανίζουν στον ελληνικό πολιτικό κόσμο. Πόσο σημαντικές θεωρείτε εσείς αυτές τις υποψηφιότητες; Αντιμετωπίσατε δυσκολίες στο κόμμα που ανήκετε, ως μια τέτοια;
Στον ελληνικό πολιτικό κόσμο, οπως και στην ελληνική κοινωνία εξάλλου, μας αρέσει να κρυβόμαστε πισω απο το δάχτυλο μας. Έτσι δεν μπορώ να φανταστώ πως δεν υπάρχουν ΛΟΑΤ άτομα στην πολιτική σκηνή. Όμως καθώς το στίγμα είναι μεγάλο, το πολιτικό ρίσκο αυξάνει. Αν κάποιος για παράδειγμα είναι εκπαιδευτικός και μπει στην πολιτική, θεωρείται προσόν του να ασχοληθεί με εκπαιδευτικά θέματα καθώς ειναι ειδικός, γνωρίζει, εχει άποψη. Αν αντίστοιχα ένας/ μια ΛΟΑΤ μπει στην πολιτική και αποφασίσει να ασχοληθεί με τις διεκδικήσεις της ΛΟΑΤ κοινότητας τότε γίνεται γραφικός ή οπως άκουσα πρόσφατα “αρκετά με αυτά, ας ασχοληθούμε και με τα δικαιώματα των φυσιολογικών ανθρώπων”.
Προσωπικά δεν το σκέφτηκα και πολυ να δηλώσω ανοιχτά τη σεξουαλικότητα μου. Αντιδράσεις βρήκα κυρίως απο το δικό μου περιβάλλον και σχεδόν καθόλου απο τους άλλους. Αν και συχνά εχει υπαινιχθεί πως το εκανα για ψηφοθηρία. Αντιθέτως το εκανα αυθόρμητα, γιατι πιστεύω πως μπορούμε ή πως καιρός είναι να μιλάμε για αυτα τα θέματα χωρίς πολλη σκέψη. Έχει ρίσκο η αλήθεια στην πολιτική, που λίγοι θελουν να το πάρουν. Εγω το πήρα, δε σκέφτηκα ούτε μια στιγμή μήπως χάσω σταυρούς απο συντηρητικούς ούτε όμως μήπως και κερδίσω σταυρούς απο τη ΛΟΑΤ κοινότητα. Ακολούθησα την ιδέα που έχω και πρεσβεύω πως το στίγμα άρεται μόνο στην πράξη και όχι στα λόγια. Δεν μπορώ να μιλάω μόνο για δικαιώματα και διακρίσεις αν στην καθημερινότητα μου δεν κάνω κάτι για αυτά. Και στην υποψηφιότητα μου με την Πρωτοβουλια του Γιάννη Μπουτάρη το 2014 και στις δύο εκλογές του 2015 με το Ποτάμι δεν είχα καμία αντίσταση ή αντίρρηση.
Γιατί επιλέξατε να ενταχθείτε στη δυναμική του κόμματος που εκπροσωπείτε σήμερα;
Είμαι φιλελεύθερη. Επέλεξα να είμαι στο Ποταμι ως ενα κόμμα/ σχηματισμό ανοιχτό στις πολιτικές ιδέες και πολυσυλλεκτικό. Μου προτάθηκε και το δέχθηκα. Προσπαθώ να προάγω όλες τις φιλελεύθερες αξίες για το άτομο μέσα στον τόμεα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων του Ποταμιού, στον οποίο ανήκω. Και παράλληλα εκπροσωπώ ως τακτικό μέλος το Ποταμι στην Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρωπου. Για μένα υπάρχει χώρος στο Ποτάμι να εργαστώ για τα ανθρώπινα δικαιωματα που είναι ο κύριος τομέας ενδιαφέροντος μου.
Ποιες είναι οι θέσεις του κόμματος σας αναφορικά με τα ΛΟΑΤ δικαιώματα (αναγνώριση ταυτότητας φύλου/σύμφωνο/γάμος/τεκνοθεσία κλπ);
Στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο Ποτέμι έχουμε δουλέψει πολύ πάνω στις διεκδικήσεις της ΛΟΑΤ κοινότητας και τασσόμαστε υπέρ αυτών. Είμαστε υπέρ ενός συμφώνου συμβίωσης για όλους. Και μάλιστα ενός καλύτερου συμφωνου συμβίωσης, που να δίνει πολλα περισσοτερα σε επίπεδο φορολογίας, ασφάλισης, συνταξιοδότησης, περιουσιακών θεμάτων από όσα δίνει το υπάρχον κακό σύμφωνο συμβιωσης. Για το γάμο πιστεύουμε πως ειναι καιρός να ανοίξει ο διάλογος στην κοινωνία. Και το Ποτάμι ανοίγει το διάλογο στη συντηρητική ελληνική κοινωνία. Γιατι πιστεύουμε πως για να γίνει δεκτό αυτό το αίτημα σε επίπεδο νομοθετικό πρέπει πρώτα να γίνει δεκτό σε επίπεδο κοινωνίας. Γι αυτό επιμένουμε στο διάλογο πρώτα. Ως προς την αναγνώριση της ταυτότητας φύλου λέμε ναι σε απλές διαδικασίες χωρίς καμία προϋπόθεση ιατρική ή αλλη, ακολουθώντας το παράδειγμα της Μαλτας, που εχει περάσει μέσα στο 2015 ενα πολύ καλό νόμο για τα τρανς άτομα. Ως προς την παιδοθεσία λέμε πως όλος ο νόμος πρέπει να αλλαξει. Να άλλαξει το πλαίσιο που γίνονται οι παιδοθεσίες, να μην κρύβεται μέσα στις γνωμοδοτήσεις και αποφάσεις κανένα ρατσιστικό ή ομοφοβικό στοιχείο. Πιστεύουμε στη διευρυμένη έννοια της οικογένειας. Πιστεύουμε στη διαδοχική υιοθεσία και όλα αυτα είμαστε έτοιμοι με επιχειρήματα να τα διεκδικήσουμε.
Περιγράψτε μας τις δυσκολίες που πιστεύετε ότι αντιμετωπίζει ένα ΛΟΑΤ άτομο στη χώρα μας. Τι θα μπορούσατε να κάνετε γι’ αυτές;
Μόνο δυσκολίες θα έλεγα. Μόνο στίγμα και διακρίσεις. Με χειρότερο δείκτη ποιότητας ζωής να έχουν τα τρανς άτομα. Λυπάμαι που στην Eλλάδα μιλάμε ακόμη για αυτές τις ελευθερίες. Γιατι οι διεκδικήσεις είναι απλά η διεκδίκηση της ελευθερίας και της αυτοδιάθεσης ενός ατόμου. Τι μπορώ να κάνω για αυτά; Κάνω ήδη. Ασχολούμαι στην πολιτικη προωθώντας αυτή την ατζέντα. Στο Ποτάμι έχουμε δουλέψει πολύ πάνω σε αυτά τα θέματα όπως σας είπα. Κάνω με το παράδειγμά μου. Δήλωσα ανοιχτά πως είμαι bisexual. Συμμετέχω σε δράσεις πολλών οργανώσεων προκειμένου να ενδυναμώσω τη φωνή τους. Ταξιδεύω στο εξωτερικό για αντίστοιχα σεμινάρια. Εργάζομαι πάνω σε κάποια σχέδια καταπολέμησης του bullying και σύντομα θα έχω να πω πολλά περισσότερα για αυτά. Εχω ξεκινήσει την ακτιβιστική κίνηση “no fight for your right”, μια κίνηση δρόμου όπως τη λέω εγώ που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση όλων σε θέματα ατομικών δικαιωμάτων και πολιτικών ελευθεριών. Όμως λόγω της εγκυμοσύνης μου και της γέννησης του μωρού μου το no fight έχει μείνει λιγο πίσω όμως σύντομα και αυτή η κίνηση θα γίνει πιο ορατή σε όλη την Ελλαδα. Αρθρογραφώ για τα δικαιώματα. Συμμετέχω στην ΕΕΔΑ (Εθνικη Επιτροπή για τα Δικαιωματα του Ανθρώπου) και προωθώ μεταξύ άλλων και αυτά τα θέματα της ΛΟΑΤ κοινότητας. Τί αλλο; Πολλά άλλα. Εννοώ πως με καθε ευκαιρία θέτω τις διεκδικήσεις της ΛΟΑΤ κοινότητας.
Πιστεύετε ότι η Βουλή που θα αναδειχθεί από αυτές τις εκλογές θα έχει τη βούληση να κινηθεί αποφασιστικά για την προάσπιση των ΛΟΑΤ δικαιωμάτων; Τι σκοπεύετε να κάνετε εσείς προσωπικά για να το επιδιώξετε;
Δεν ξέρουμε ακόμη ποια θα είναι η σύνθεση της νέας Βουλής και ποια της νέας κυβέρνησης. Η βούληση για την προάσπιση των ΛΟΑΤ δικαιωμάτων ποικίλει και χρωματίζεται ανάλογα με το ποιο κόμμα μιλάμε. Είμαστε εδώ ως Ποτάμι για να παρακολουθούμε και να πιέζουμε. Προσωπικά βρίσκομαι σε επαφή με ΛΟΑΤ οργανώσεις και ετσι προσπαθώ να συντηρώ ενα καλο δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ Βουλής και κοινωνίας των πολιτών. Στο Ποτάμι έχουμε ανοίξει το διάλογο με τις ΛΟΑΤ οργανώσεις και αυτά θα συνεχίσουμε να κανουμε. Και φυσικά δε θα σταματήσω να επισημαίνω την ανάγκη για νομοθετικές αλλαγές που θα απαντούν στα αιτήματα της ΛΟΑΤ κοινότητας. Και τέλος είμαι εδώ να επισημαίνω όλες τις εκφράσεις πολιτικών προσώπων που άμεσα ή έμμεσα καλλιεργούν ομοφοβικές και ρατσιστικές τάσεις.
Πόσο μπορούν να προωθηθούν τα ΛΟΑΤ αιτήματα μέσα σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης;
Έχουμε βρει την “κρίση” ως πρόφαση για να μην κάνουμε κατι. Πολλα μπορούν να γίνουν ακόμη και με λιγότερα ή καθόλου κονδύλια. Το θέμα είναι να υπάρχει η βούληση να δουλέψουμε και να μιλήσουμε ανοιχτά για τα αιτήματα της ΛΟΑΤ κοινότητας. Αυτό που σας είπα στην αρχή: να μην κρυβόμαστε πίσω απο το δάχτυλο μας. Απαντώ λοιπόν πως μπορούν να προωθηθούν. Και για αυτο κάνω μεγάλο αγώνα. Άλλοτε με επιτυχία άλλοτε με μεγάλα εμπόδια.
Η προώθηση των ΛΟΑΤ αιτημάτων στη Δύση έχει συχνά θεωρηθεί ως ένας τρόπος “ξεπλύματος” των σκληρών οικονομικο-κοινωνικών. πολιτικών με την ονομασία pink washing. Ποιες είναι οι θέσεις σας πάνω σε αυτό;
Διαφωνώ. Μπορεί να είναι και έτσι όμως διαφωνώ. Θέλω να βλέπω το ροζ στη ρομαντική του διάσταση και οχι στο ξέπλυμα. Καθε νίκη σε μια διεκδίκηση ας τη χαιρόμαστε και ας την υποδεχόμαστε ως σκαλί για να πάμε παρακάτω. Δεν μπορώ να ξέρω τι γίνεται πισω απο κλείστες πόρτες και μεγάλα πολιτικά σαλόνια. Κρίνω με βάση το αποτέλεσμα. Και μου αρκεί το αποτέλεσμα. Γιατι η ΛΟΑΤ κοινότητα υποφέρει απο το στίγμα και την ανελευθερία. Οπότε δε θέλω να δω έναν καλό νόμο ως αντίποδα σε ενα σκληρό νομο. Θέλω να βλέπω εναν καλο νομο ως απάντηση σε ενα πάγιο αίτημα ανθρώπων. Και αυτο λείπει στην Ελλάδα. Οι νόμοι δεν απαντούν στις ανάγκες των ανθρώπων. Και κάθε φορά που ακούω αυτό περί pink washing ανταπαντώ: “εαν έρθει ένας νομος για τη ΛΟΑΤ κοινότητα στην ελλαδα θα πείτε πως ειναι ενα ξέπλυμα των σκληρών νόμων για τη φορολογία πχ; Δε νομίζω. Κι αν το κάνετε θα είστε πολυ μακριά απο την πραγματικότητα.”
Συχνά όταν ρωτάμε σχετικά με τα ΛΟΑΤ δικαιώματα, ακούμε την δικαιολογία πως “Η κοινωνία δεν είναι έτοιμη”. Πιστεύετε ότι είναι έτοιμη η ελληνική κοινωνία για έναν/μία ανοιχτά ΛΟΑΤ βουλευτή;
Η κοινωνία ποτέ δεν είναι έτοιμη για κατι καινούριο. Αυτός ειναι ο νόμος της αλλαγής. Γίνεται έτοιμη η κοινωνία μολις έρθει το καινούριο. Εμείς λέμε πως η κοινωνία δεν είναι έτοιμη και σταματάμε εδώ, φοβόμαστε την αλλαγή, δεν παίρνουμε την ευθύνη για την αλλαγή. Στην πολιτική χρειάζεται κάποιος να πάρει την ευθύνη για την αλλαγή της πολιτείας. Δεν μπορεί πάντα να βρίσκουμε τη δικαιολογία πως η κοινωνία δε θα το δεχθεί αυτό ή το άλλο. Ας κάνουμε βήματα για να προετοιμάσουμε την κοινωνία μέχρι να φτάσουμε στον τελικό μας σκοπό. Ας δουλέψουμε πάνω στην αλλαγή. Αυτά όμως ειναι εύκολα στα λόγια, δύσκολα στην πράξη. όπως σας είπα κρυβόμαστε σαν τη στρουθοκάμηλο. Κλείνουμε τα ματια στο καινούριο απο φόβο μη χάσουμε τα κεκτημένα του παλιού. Ο πολιτικός πρέπει να κοιτάζει το καινούριο και να εργάζεται γι αυτό. Αλλιώς χάθηκε. Ή τουλάχιστον χάνεται σε προοδευτικές κοινωνίες. Δεν ξερω αν η ελληνική κοινωνία ειναι έτοιμη για έναν/ μία ανοιχτά ΛΟΑΤ βουλευτή. Η ομοφοβία ειναι μεγάλη. Η μη ανοχή στη διαφορετικότητα ειναι μεγάλη. Το παράδοξο βέβαια ειναι πως η ελληνική κοινωνία ειναι ανοιχτή σε ακροδεξιούς βουλευτές. Αυτο πρέπει να μας προβληματίσει. Αυτο με προβληματίζει. Ελπίζω σύντομα να ειναι κάποιος/ κάποια ανοιχτα ΛΟΑΤ μέσα στη Βουλή. Αυτό από μόνο του θα ειναι ένας δυνατός συμβολισμός κόντρα στην ομοφοβία.
https://xyzcontagion.wordpress.com/2014/06/13/eyfanasia-steirosi-dekalogos-xa-gia-amea/
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν περιμένω από Έλληνα πολιτικό να ΜΗΝ ακούσω ομοφοβική καφρίλα. Αλλά πόσο θα βοηθούσε ως αντίστιξη καμιά σπουδαία φωνή να πει στο μικρόφωνο: "Είμαι μαζί σας, πιτσιρίκια που φοβάστε τον αποκλεισμό, το κράξιμο, τη βία. Δεν είστε μόνοι σας, είμαι κι εγώ σαν εσάς!"
Auguste Corteau