Παρασκευή 28 Μαρτίου 2014

Για αγοράκι είναι ή για κοριτσάκι;



Η ανάγκη διαφοροποίησης του ανδρισμού από τη θηλυκότητα αντικατοπτρίζεται σε μια ποικιλία προϊόντων για παιδιά. Η παγίδα του φύλου αρχίζει από πολύ νωρίς, πριν γεννηθεί το παιδί από την ετοιμασία του δωματίου και την αγορά των μωρουδιακών.




 Η αγορά κατακλύζεται με προϊόντα για παιδιά που έχουν έμφυλα χαρακτηριστικά. Μπορούμε να τα βρούμε στα παιχνίδια, στα ρούχα, στα σχολικά είδη, στα ηλεκτρονικά παιχνίδια, σε ταινίες για παιδιά, σε νεανικά περιοδικά, στην τροφή που συνήθως καταναλώνουν παιδιά, στη διακόσμηση των παιδικών δωματίων, στα είδη φροντίδας για παιδιά, αλλά και στην κουλτούρα των ΜΜΕ.


Μια βόλτα στα τμήματα παιχνιδιών (ή /και βιβλίων) σε πολυκαταστήματα στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό μας εκπλήσσει καθώς ακόμα και σήμερα πολύ συχνά τα παιχνίδια παρουσιάζονται ως κατάλληλα για αγόρια ή για κορίτσια και πωλούνται σε διαφορετικά τμήματα ή και ορόφους, έχουν διαφορετικό περιτύλιγμα και χρώμα με διαφορετικές απεικονίσεις και λεζάντες.




 Ακόμα και με μια απλή περιήγηση σε ηλεκτρονικούς ιστότοπους μπορεί να διαπιστωθεί, για παράδειγμα, ότι τα προτεινόμενα παιχνίδια για αγόρια προσχολικής ηλικίας εμπεριέχουν δράση και κατασκευή, ενώ για τα κορίτσια φροντίδα και καλλωπισμό.





Τα παιχνίδια διασκεδάζουν τα παιδιά, καλλιεργούν τη μάθηση, τη φαντασία και τη δημιουργικότητα. Μέσα από το παιχνίδι, όμως, τα παιδιά εκπαιδεύονται και ως έμφυλα και σεξουαλικά υποκείμενα, καθώς το φύλο και η σεξουαλικότητα δεν είναι δεδομένα και αυτονόητα. «Διδάσκονται», όμως, κυρίως τα έμφυλα στερεότυπα και μάλιστα από πολύ μικρή ηλικία όπου δεν μπορούν να αξιολογήσουν κριτικά τα προσφερόμενα μοντέλα ρόλων και μάλιστα στο πλαίσιο μιας αγοράς παιχνιδιών που δεν προσφέρει μεγάλη ποικιλία νέων αναπαραστάσεων του ανδρισμού και της θηλυκότητας. Αυτό στερεί τη δυνατότητα στα παιδιά να αμφισβητούν τον άκαμπτο ανδρισμό και τη θηλυκότητα και να εμπλακούν σε μια διαδικασία έμφυλης κοινωνικής αλλαγής. Για το λόγο αυτό υπάρχει μεγάλη αναγκαιότητα για ουδέτερα ως προς το φύλο παιχνίδια έτσι ώστε τα παιδιά να επιλέγουν ελεύθερα να ασχοληθούν με τα παιχνίδια που τα ελκύουν και να διαμορφώσουν την έμφυλη υποκειμενικότητά τους.
Η προσπάθεια για ουδέτερα ως προς το φύλο παιχνίδια δεν σημαίνει απλά την κατάργηση του ροζ και του γαλάζιου ή τη στροφή των παιδιών και σε παιχνίδια που παραδοσιακά δεν συνδέονται με το φύλο τους. Σημαίνει ότι δίνεται το μήνυμα στα παιδιά ότι όλες οι δυνατότητες για παιχνίδι είναι ανοικτές και διαθέσιμες έτσι ώστε να αποκτήσουν ένα μεγαλύτερο εύρος εμπειριών και δεξιοτήτων -χωρίς άγχος για το αν αυτό είναι συμβατό με το φύλο τους. Πέρα από τα διαφορετικά μηνύματα που δίνουν διαφορετικοί τύποι παιχνιδιών για το τι είναι κατάλληλο για αγόρια και κορίτσια, έχουν και διαφορετικό εκπαιδευτικό περιεχόμενο, στοιχεία που έχουν σχέση με την εκπαιδευτική επιτυχία και τις επαγγελματικές επιλογές αργότερα



ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΟΓΚΙΔΟΥ 






Αν είσαι μικρό κορίτσι πρέπει πάνω από όλα να θέλεις ή πρέπει να είσαι μια 
μικρή πριγκίπισσα στην καθημερινή σου ζωή μέσα σε ένα σύννεφο ροζ. Πρόκειται για μια προβληματική και καθόλου ευέλικτη προοπτική για τη ζωή των κοριτσιών. Υπάρχουν κορίτσια που δεν τους αρέσει αυτή η «κουλτούρα της πριγκίπισσας». Πόσο τα αφήνουμε ελεύθερα να διαμορφώσουν την έμφυλη υποκειμενικότητά τους;



Θα αγοράσετε μια κούκλα στο αγοράκι σας το Πάσχα;
Τα αγόρια αποκλείονται από δραστηριότητες οι οποίες απευθύνονται σε κορίτσια και εδώ ο αποκλεισμός είναι πολύ πιο αυστηρός καθώς υπάρχει μεγαλύτερη πίεση να αρνηθούν όψεις του χαρακτήρα τους που μπορεί να μοιάζουν «κοριτσίστικες» σύμφωνα με τα στερεότυπα. Τα αγόρια να στιγματίζονται περισσότερο όταν διαβαίνουν τις διαχωριστικές γραμμές. Η πίεση για κοινωνική συμμόρφωση στην ανδρική «κανονικότητα» που εξισώνεται με τον ηγεμονικό ανδρισμό είναι μεγάλη (δηλ. με την εξουσία, τη δύναμη, τη βία, την επιθετικότητα, τον ανταγωνισμό, την ανεξαρτησία, τη λογική, την αντικειμενικότητα και ευθυκρισία, την μη έκφραση των συναισθημάτων, την ανοχή στο σωματικό πόνο, την ετεροσεξουαλικότητα και την αντικειμενοποίηση των γυναικών).
Μια σοβαρή συνέπεια αυτής της διάκρισης είναι ότι δεν παρέχεται στα αγόρια η ευκαιρία να εξασκηθούν στο ρόλο της φροντίδας. Μα πως περιμένουμε μετά να υπάρχει καταμερισμός των οικιακών ευθυνών και της ανατροφής των παιδιών;




https://www.facebook.com/lettoysbetoys


Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Εδώ σχολιάζεις εσύ - Comment Here

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Contact Us

Name *
Email *
Subject *
Message *
Powered byEMF Web Forms Builder
Report Abuse