Ο καλύτερος τρόπος για να τεστάρεις τον προοδευτικό χαρακτήρα μιας κοινωνίας είναι να αξιολογήσεις την τηλεοπτική συμπεριφορά της. Το υπέροχο αυτό χαζοκούτι, όχι μόνο εξακολουθεί να διαμορφώνει απόψεις και αντιλήψεις, αλλά και σαν ένα καθαρόαιμο διαδραστικό μεντιακό μέσο, αποτυπώνει με πομπώδες τρόπο όλα τα «ηθικά πιστεύω» του κοινού που αντιπροσωπεύει…
Αν λοιπόν προσπαθήσουμε να αξιολογήσουμε τα αντανακλαστικά της ελληνικής κοινωνίας απέναντι στη διαφορετικότητα, υπό το πρίσμα της τηλεοπτικής κουλτούρας, τότε τα αποτελέσματα θα είναι μάλλον απογοητευτικά. Τα περιστατικά λογοκρισίας που παραθέτουμε παρακάτω θα σας βοηθήσουν να καταλάβετε γιατί…
Κύριες και Κύριοι,
ετοιμαστείτε για μια αναδρομή (2003-2013) στα άδυτα της ελληνικής τηλεοπτικής λογοκρισίας απέναντι στην υπολανθάνουσα gay εκδοχή της,
Νοέμβριος 2003: Το ΕΣΡ επιβάλει πρόστιμο (100.000 ευρώ) σε έναν από τους μεγαλύτερους τηλεοπτικούς σταθμούς της χώρας (Mega) για την προβολή ενός επεισοδίου της σειράς «Κλείσε τα μάτια» στο οποίο απεικονίζονταν δυο άνδρες να φιλιούνται. Η ιστορία θέλει βέβαια το Συμβούλιο της Επικρατείας να αναιρεί την απόφαση αυτή (2006) κρίνοντας την αντισυνταγματική. Σύμφωνα με το δικαστήριο, η σκηνή της σειράς αποτύπωνε μια «υπάρχουσα κοινωνική πραγματικότητα, που αφορά μια κοινωνική ομάδα ανάμεσα σε πολλές που δημιουργούν μια ανοιχτή και δημοκρατική κοινωνία, που οι σεξουαλικές τους προτιμήσεις δεν πρέπει να επικρίνονται».
Δεκέμβριος 2004: Το ΕΣΡ επιβάλει πρόστιμο (5.000 ευρώ) στον ραδιοφωνικό σταθμό «94 Eπικοινωνία FM», γιατί έκρινε ότι η εκπομπή «Athens Gay and Lesbian Radio Show» υποβαθμίζει το πρόγραμμα του σταθμού.
Σεπτέμβριος 2005: Το ΕΣΡ (και πάλι) κόβει πρόστιμο στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1 για την προβολή μιας διαφήμισης γνωστής μάρκας τσίχλας στην οποία πρωταγωνιστούσαν δύο γυναίκες που φιλιούνταν.
Μάρτιος 2010: Το Mega λαμβάνει πρόστιμο για την προβολή της ταινίας «Straight Story», η πλοκή της οποίας περιστρέφεται γύρω από την καθημερινότητα ενός ετεροφυλόφιλου άνδρα σε ένα φανταστικό κόσμο όπου η ετεροφυλοφιλία θεωρείται ανήθικη και διαστροφή ενώ η ομοφυλοφιλία το μόνο φυσιολογικό.
Απρίλιος – Μάιος 2010: Η εκπομπή «Φώτης και Μαρία Live» του Star Channel, «χρεώνεται» με πρόστιμο για την προβολή δύο εκπομπών του στις οποίες συμμετείχαν τρανς καλεσμένοι.
Ιανουάριος 2011: Τα μουσικά κανάλια MAD και το MTV λογοκρίνουν οπτικά σκηνές φιλιού μεταξύ ανδρών από τα βίντεο κλιπ «Firework» και «Raise your Glass» της Katy Perry και Pink αντίστοιχα.
2012: Οι λέξεις «γκέι», «λεσβία» και «τραβεστί» λογοκρίνονται συστηματικά στα επεισόδια της σειράς Κωνσταντίνου και Ελένης.
Φεβρουάριος 2013: Οι όροι «γκέι» και «λεσβία» εμφανίζονται με τη μορφή αποσιωπητικών σε ξένη εκπομπή του σταθμού MTV, παρά την περασμένη ώρα προβολής της.
Οκτώβριος 2012: η ΕΡΤ προβάλει το πρώτο επεισόδιο της σειράς Downton Abbey και λογοκρίνει μια σκηνή που δείχνει δύο άντρες να φιλιούνται. Υπεύθυνοι του σταθμού έδωσαν ως εξήγηση της κίνησής τους αυτή την ώρα προβολής του επεισοδίου (10 μ.μ.) και τους περιορισμούς καταλληλότητας του προγράμματος. Ύστερα ωστόσο από έντονη κατακραυγή, το επεισόδιο προβλήθηκε λίγες μέρες αργότερα ολόκληρο, ενώ το κανάλι αναγκάστηκε να ζητήσει συγγνώμη για την πράξη του αυτή.
Μάιος 2013: Η εκπομπή «FThis TV» του ΑΝΤ1 λογοκρίνει το φιλί μεταξύ των δύο γυναικών (χρήση μωσαϊκού στο πλάνο). Πρόκειται για το φιλί που δόθηκε στο δεύτερο ημιτελικό της Eurovision από την Krista Siegfrids, η οποία αντιπροσωπεύοντας τη Φινλανδία τραγούδησε το τραγούδι «Marry me» και φίλησε συμβολικά μια χορεύτρια της για να διαμαρτυρηθεί για την αργοπορία της εγκαθίδρυσης της ισότητας γάμου στη χώρα της.
Ιούνιος 2013: Το ΕΣΡ απέρριψε το αίτημα των διοργανωτών του Athens pride 2013 να προβληθεί το τηλεοπτικό σποτ του φεστιβάλ δωρεάν σε όλα τα κανάλια της ελληνικής τηλεόρασης καθώς δεν κρίθηκε ως μήνυμα κοινωνικού περιεχομένου, ενώ οι αντιπρόσωποι του ΕΣΡ ισχυρίστηκαν ότι οδηγήθηκαν στην απόφαση αυτή λόγω μιας σκηνής στο βίντεο όπου δύο γυναίκες φιλιούνταν. Συγχρόνως, η Αττικό Μετρό αρνήθηκε να τοιχοκολλήσει αφίσες για την παρέλαση.
Ιούλιος 2013: Ο όρος «γκέι» αποδίδεται ως «γυναικωτός» στους υπότιτλους της κωμικής σειράς «Joey» του Star. Συγχρόνως, ο σταθμός δέχεται κριτική για το συντηρητισμό του και την ομοφοβία του όσον αφορά τον υποτιτλισμό της σειράς Gossip Girl: Οι λέξεις «λεσβία» εμφανίζονται συχνά ως «αγοροκόριτσο», «όχι τόσο γυναίκα» ή «γεροντοκόρη».
Σεπτέμβριος 2013: Mια σκηνή από τη σειρά Glee που απεικόνιζε ένα ζευγάρι λεσβιών να φιλιούνται στο κρεβάτι, λογοκρίνεται από τον Alpha.
2014: Ο Δ.Βερύκιος παραληρεί (ομοφοβικά) κατά του συγγραφέα Κορτώ σε πρωινή εκπομπή στον ραδιοφωνικό σταθμό του Alpha.
Ο Δημήτρης Σταυρόπουλος, όχι μόνο διαχωρίζει τη θέση του από τον επί χρόνια ραδιοφωνικό του παρτενέρ Δήμο Βερύκιο, αλλά υπέβαλε και την παραίτηση του τον ALPHA FM, μετά...
...τη θύελλα αντιδράσεων που προκάλεσαν τα ομοφοβικά σχόλια του Δήμου Βερύκιου, για τον Αύγουστο Κορτώ. Την ίδια ώρα ο συγγραφέας καταφεύγει στη δικαιοσύνη εναντίων του δημοσιογράφου και διευθυντή του ALPHA FM, Δήμου Βερύκιου και εγκαλεί το πειθαρχικό της ΕΣΗΕΑ.
Ως μια διακοπή συνεργασίας που αποφασίστηκε με κοινή συναίνεση παρουσιάζεται η απομάκρυνση του Δημήτρη Σταυρόπουλου από τον ALPHA FM, όμως είναι προφανές πως σχετίζεται και ξεκινά από το όλο θέμα που προέκυψε με τα ομοφοβικά σχόλια του Δήμου Βερύκιου εναντίον του συγγραφέα Αύγουστου Κορτώ. Ο Δημήτρης Σταυρόπουλος, ο οποίος ήταν στο στούντιο μαζί με τον Δ. Βερύκιο με τον οποίο κάνουν την πρωινή εκπομπή του σταθμού , δεν πήγε χθες να κάνει εκπομπή (ο Βερύκιος είναι και γενικός διευθυντής στον ALPHA). Οι πρώτες φήμες που ακούστηκαν περί παραίτησής του το πρωί δεν επιβεβαιώθηκαν, ωστόσο αργότερα και αφού υπήρξε επαφή μεταξύ Σταυρόπουλου και διεύθυνσης (Βερύκιου), διέρρευσε ότι η συνεργασία λήγει με κοινή απόφαση και ο Σταυρόπουλος απομακρύνεται από το σταθμό.
Ο Δ. Σταυρόπουλος με αυτό τον τρόπο διαχωρίζει τη θέση από όσα είπε ο Δήμος Βερύκιος στην επίμαχη εκπομπή, που έχει ξεσηκώσει καταιγισμό αντιδράσεων. Η ΕΣΗΕΑ με ανακοίνωση της καταδίκασε τα ομοφοβικά σχόλια του Δήμου Βερύκιου (ο οποίος ζήτησε συγνώμη με δήλωση μετάνοιας μέσω facebook).
...τη θύελλα αντιδράσεων που προκάλεσαν τα ομοφοβικά σχόλια του Δήμου Βερύκιου, για τον Αύγουστο Κορτώ. Την ίδια ώρα ο συγγραφέας καταφεύγει στη δικαιοσύνη εναντίων του δημοσιογράφου και διευθυντή του ALPHA FM, Δήμου Βερύκιου και εγκαλεί το πειθαρχικό της ΕΣΗΕΑ.
Ως μια διακοπή συνεργασίας που αποφασίστηκε με κοινή συναίνεση παρουσιάζεται η απομάκρυνση του Δημήτρη Σταυρόπουλου από τον ALPHA FM, όμως είναι προφανές πως σχετίζεται και ξεκινά από το όλο θέμα που προέκυψε με τα ομοφοβικά σχόλια του Δήμου Βερύκιου εναντίον του συγγραφέα Αύγουστου Κορτώ. Ο Δημήτρης Σταυρόπουλος, ο οποίος ήταν στο στούντιο μαζί με τον Δ. Βερύκιο με τον οποίο κάνουν την πρωινή εκπομπή του σταθμού , δεν πήγε χθες να κάνει εκπομπή (ο Βερύκιος είναι και γενικός διευθυντής στον ALPHA). Οι πρώτες φήμες που ακούστηκαν περί παραίτησής του το πρωί δεν επιβεβαιώθηκαν, ωστόσο αργότερα και αφού υπήρξε επαφή μεταξύ Σταυρόπουλου και διεύθυνσης (Βερύκιου), διέρρευσε ότι η συνεργασία λήγει με κοινή απόφαση και ο Σταυρόπουλος απομακρύνεται από το σταθμό.
Ο Δ. Σταυρόπουλος με αυτό τον τρόπο διαχωρίζει τη θέση από όσα είπε ο Δήμος Βερύκιος στην επίμαχη εκπομπή, που έχει ξεσηκώσει καταιγισμό αντιδράσεων. Η ΕΣΗΕΑ με ανακοίνωση της καταδίκασε τα ομοφοβικά σχόλια του Δήμου Βερύκιου (ο οποίος ζήτησε συγνώμη με δήλωση μετάνοιας μέσω facebook).
Από την πλευρά του ο συγγραφέας Αύγουστο Κορτώ, ανακοίνωσε ότι θα προσφύγει στη δικαιοσύνη εναντίον του Δ. Βερύκιου και εναντίον του ραδιοφωνικού Alpha, που «επέτρεψε στον Βερύκιο να ασχημονεί επί 15 λεπτά με στόχο του έναν άνθρωπο που ουδέποτε του προκάλεσε το παραμικρό κακό», όπως σχολιάσε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook.
Ολόκληρη η δήλωση του Αύγουστου Κορτώ:
Η γλώσσα κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει.
Ως επαγγελματίας γραφιάς, ξέρω από πρώτο χέρι την αλήθεια που περιέχεται στη λαϊκή τούτη ρήση.
Μόνο που ορισμένες φορές, το μεταφορικό σχήμα γίνεται κυριολεκτικό, κι άνθρωποι τσακίζονται στ’ αλήθεια απ’ τον κακόβουλο λόγο των άλλων.
Συχνά, και μια σκληρή κουβέντα αρκεί για να συντρίψει έναν ευάλωτο ψυχισμό, και να εξωθήσει το άτομο που υφίσταται τη λεκτική βία ακόμη και στο απονενοημένο διάβημα.
Κι άλλοτε πάλι, όταν ο λόγος γίνεται όπλο για απρόκλητη επίθεση, προσβολή και ισοπέδωση της προσωπικότητας και του έργου ενός ανθρώπου μόνο και μόνο επειδή τυχαίνει να ανήκει σε μια μειονότητα, τότε το εκπεφρασμένο, ρατσιστικό μίσος στρέφεται ενάντια σε κάθε άτομο που προσπαθεί να διεκδικήσει την προσωπική του ελευθερία και την αξιοπρεπή του μεταχείριση από το κράτος και τους συνανθρώπους του.
Όταν για πρώτη φορά μου γνωστοποιήθηκε η εκτενής και χυδαία επίθεση του Δήμου Βερύκιου στο πρόσωπό μου, προσπάθησα να τη διαχειριστώ με το ήθος, τη μεγαλοψυχία, και τον αυτοσαρκασμό που μου δίδαξε η λατρεμένη μου μητέρα.
Ωστόσο, όταν ο απόηχος της ραδιοφωνικής αυτής θηριωδίας άγγιξε τους αγαπημένους μου ανθρώπους, όταν είδα τον σύντροφό μου – τον άντρα μου, όπως διεκδικώ το δικαίωμα να τον αποκαλώ – να προσπαθεί να συγκρατήσει τα δάκρυα της οργής που τον κατέκλυζε, κι όταν η σύντροφος του πατέρα μου και δεύτερή μου μάνα μου τηλεφώνησε για να μου πει ότι ο πατέρας μου είχε υποστεί υπερτασική κρίση έπειτα από την έκθεσή του στα δεκαπέντε αυτά λεπτά χολής και μίσους για τον μοναχογιό του, η συνολική αυτή κατάσταση επέβαλε την λήψη μιας απόφασης.
Κι αποφάσισα ότι οφείλω να υπερασπιστώ και να προστατεύσω πρώτα τους ανθρώπους της καρδιάς μου, έπειτα τον κάθε άνθρωπο που θα μπορούσε να βρεθεί στη θέση μου – στο στόχαστρο του δηλητηριώδους δημόσιου λόγου που εκφράζει ο κύριος Βερύκιος (όπως, λόγου χάρη, έναν ομοφυλόφιλο νεότερο από μένα, χωρίς τη στήριξη και την αγάπη που λαμβάνω, κι ο οποίος μπορεί να εξωθείτο στην αυτοκαταστροφή) – και τελευταίο τον εαυτό μου.
Έτσι, στο όνομα και τη μνήμη των γενναίων ανδρών και γυναικών που αγωνίστηκαν για την ελευθερία που μπορώ και απολαμβάνω σήμερα, και για την αποφυγή περαιτέρω στοχοποίησης και θυματοποίησης αθώων συνανθρώπων μου, προσφεύγω στην Δικαιοσύνη, η οποία είναι αρμόδια να αξιολογήσει τον κύριο Βερύκιο και τον ραδιοφωνικό σταθμό που του επέτρεψε να ασχημονεί επί δεκαπέντε ολόκληρα λεπτά με στόχο του έναν άνθρωπο που ουδέποτε του προκάλεσε το παραμικρό κακό. Κάθε εκ των υστέρων δήλωση “μετάνοιας”, απλώς οξύνει το ψυχικό άλγος και δεν θα επέτρεπε την υπαναχώρησή μου.
Μετά τιμής,
Αύγουστος Κορτώ.
Πηγή: http://pressarismenos.blogspot.com/2014/03/alpha.html#ixzz2wCIueMns
ΕΣΗΕΑ: "Καταδικάζουμε απερίφραστα το ομοφοβικό παραλήρημα κατά του συγγραφέα Αύγουστου Κορτώ"
Η ΕΣΗΕΑ με ανακοίνωση της καταδίκασε τα όσα είπε ο Δήμος Βερύκιος στην πρωινή ραδιοφωνική εκπομπή του ALPHA, τα οποία χαρακτήρισε "ομοφοβικό παραλήρημα". Αναλυτικά:
Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΣΗΕΑ καταδικάζει με απόλυτο τρόπο το ομοφοβικό παραλήρημα, σε πρωινή ραδιοφωνική εκπομπή, εναντίον του συγγραφέα Αυγούστου Κορτώ, επειδή δήλωσε ότι είναι ομοφυλόφιλος.
Σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας της ΕΣΗΕΑ ο δημοσιογράφος πρέπει να αποφεύγει τη χυδαιογραφία, τη χυδαιολογία και τη γλωσσική βαρβαρότητα, τηρώντας, ακόμη και στη σάτιρα, τους κανόνες της επαγγελματικής ηθικής και της κοινωνικής ευθύνης, όπως επίσης πρέπει να αντιμετωπίζει ισότιμα τους πολίτες, χωρίς διακρίσεις εθνικής καταγωγής, φύλου, φυλής, θρησκείας, πολιτικών φρονημάτων, οικονομικής κατάστασης και κοινωνικής θέσης.
Οι σχολιασμοί αυτής της μορφής είναι απαράδεκτοι και προσβάλουν, τον ίδιο τον συγγραφέα, την κοινότητα στην οποία ανήκει αλλά και το δημοσιογραφικό χώρο. Ο λόγος μίσους, αν υπήρχε σοβαρή νομοθεσία στη χώρα μας, όπως συμβαίνει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, θα διώκονταν ποινικά. Κανείς δημοσιογράφος δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιεί τη δημόσια επιρροή που του δίνει η θέση του διαχέοντας το ρατσισμό, το μίσος και την ομοφοβία. Η ενημέρωση δεν μπορεί είναι μέσο προπαγάνδας και προσβολής της τιμής και της αξιοπρέπειας των συμπολιτών μας.
Πηγή: http://pressarismenos.blogspot.com/2014/03/blog-post_194.html#ixzz2wCaGNVJ4
Οι gay του Λαζόπουλου
Παραδόξως, κανείς ποτέ δεν έχει πρόβλημα με τις gay καρικατούρες του Λαζόπουλου. Καρικατούρες που είναι ντυμένες με «ό,τι γελοίο βρήκα το έριξα πάνω μου», που τσιρίζουν σαν να μπήκε μέσα τους το πνεύμα αστείρωτης γάτας σε οίστρο, που σπάνε ανερμάτιστα μέση και καρπό και σε κοιτάζουν με την ηλίθια αφέλεια χαζογκόμενας την ώρα που επιχειρεί να κάνει τσιχλόφουσκα.
Ίσως γιατί, σύμφωνα με την ερμηνεία του πολλά βαρύ, ηθικολόγου, σοβαροφανούς, μέσου Έλληνα, ο οποίος συναντάται παντού και φυσικά έχει θέση και μέσα σε ραδιοτηλεοπτικά συμβούλια και κανάλια, ο ομοφυλόφιλος είναι κάτι κατώτερο. Τον δεχόμαστε λοιπόν μόνο όταν αποτυπώνεται τηλεοπτικά με τέτοιο τρόπο, ώστε να παραμένει διακριτός σε μια κοινωνία που επιμένει να τον δείχνει με το δάχτυλο.
Όχι στις φυσιολογικές εκφάνσεις της ζωής των ομοφυλόφιλων λοιπόν. Όχι στους κανονικούς ανθρώπους με τους φυσιολογικούς χαρακτήρες. Ναι στις φαιδρές, αντιαισθητικές απεικονίσεις τους, οι οποίες σε κάνουν να νιώθεις ανωτερότητα επειδή ανήκεις στο κοινωνικά αποδεκτό -ετεροφυλόφιλο- πρότυπο.
Με άλλα λόγια, ο ελληνικός τηλεοπτικός ομοφυλόφιλος πρέπει να είναι τσίρκουλο για να θρέφει τα ταμπού μας.
Δια ταύτα: παραμένουμε μικροί και ομοφοβικοί Μήτσοι. Μας αξίζει το τσαντίρι μας.
Πηγή: http://www.protagon.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Εδώ σχολιάζεις εσύ - Comment Here
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.