Διότι δεν συνεμορφώθη…
Δύσκολες ώρες περνά η τρανς μαθήτρια που αποφοίτησε πέρσι από νυχτερινό Γυμνάσιο της Αθήνας χάρη στην παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη και την υποστήριξη της υπεύθυνης καθηγήτριας του τμήματος, και συνεχίζει φέτος να φοιτά στο συστεγαζόμενο νυχτερινό Λύκειο. Οπως καταγγέλλει η δικηγόρος της Ηλέκτρα Λήδα Κούτρα, χθες το βράδυ, μόλις επέστρεψε στο σχολείο από τριήμερη αποβολή επειδή τόλμησε να αντιδράσει σε προπηλακισμό που δέχτηκε, τρεις μαθητές επιχείρησαν να τη λιντσάρουν μέσα στο γραφείο της διεύθυνσης. Η κατάσταση εκτονώθηκε όταν ψυχραιμότερος καθηγητής και εξωσχολικό άτομο που κλήθηκε να βοηθήσει κατάφεραν να συγκρατήσουν και να απομακρύνουν τους επιτιθέμενους.
«Καθιστούμε υπεύθυνο για ό,τι συμβεί στη μαθήτρια τον διευθυντή του σχολείου», λέει στην «Εφ.Συν.» η Ηλέκτρα Λήδα Κούτρα. Οπως καταγγέλλει το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών, η μαθήτρια δέχεται πάλι φέτος εχθρική και ρατσιστική συμπεριφορά, ενώ διώκεται πειθαρχικά η καθηγήτρια που την υπερασπίστηκε, με αποτέλεσμα να τεθεί σε αργία τέσσερις μήνες πριν βγει στη σύνταξη.
Θέμα φύλου
Σύμφωνα με τις καταγγελίες, τα προβλήματα της μαθήτριας ξεκίνησαν όταν ζήτησε να χρησιμοποιεί γυναικείο όνομα, γυναικεία εμφάνιση και τις γυναικείες τουαλέτες του σχολείου, σύμφωνα με το φύλο που αναγνωρίζει στον εαυτό της. Συνέχισαν να την αποκαλούν, περιπαικτικά, με ανδρικό όνομα, να χλευάζουν τα ρούχα της, να της απαγορεύουν να πηγαίνει στις γυναικείες τουαλέτες. Οταν αντέδρασε, τα πνεύματα οξύνθηκαν. Την απειλούσαν, της πετούσαν αντικείμενα, έφτασαν μέχρι το σημείο να την περιλούσουν με βενζίνη για να της βάλουν φωτιά.
Αντί να επιβάλει σεβασμό στα δικαιώματά της, ο διευθυντής του Γυμνασίου τής ζήτησε να φύγει από το σχολείο και να φοιτήσει σε σχολείο δεύτερης ευκαιρίας. Η μαθήτρια αρνήθηκε. Της ζήτησε να μην πηγαίνει στα μαθήματα, μόνο να δώσει εξετάσεις στο τέλος της χρονιάς. Η μαθήτρια επέμεινε να φοιτήσει κανονικά. Ακολούθησαν προσβολές, προπηλακισμοί και αποβολές από το σχολείο.
Την υπερασπίστηκε η υπεύθυνη καθηγήτρια του τμήματός της. Μέσα στην τάξη, της έδωσε πρωτοβουλίες και δημιούργησε κλίμα σεβασμού. Απέναντι στη διεύθυνση, ζήτησε να γίνουν σεβαστά τα δικαιώματά της. «Η μαθήτρια μου εκμυστηρεύτηκε το εξής: “Οταν είχε η συγκεκριμένη καθηγήτρια τη διεύθυνση του σχολείου ως αναπληρώτρια, δεν δέχτηκα καμία προσβολή. Δεν μου πετούσαν κιμωλίες, δεν μου πετούσαν πέτρες, δεν έγινε άλλη απόπειρα για δολοφονία μου, δεν δεχόμουν προπηλακισμούς, χλευασμούς και βιαιότητες. Αυτό με βεβαίωσε ότι αποκλειστικά υπεύθυνοι για τα δεινά μου είναι οι καθηγητές και ιδίως ο διευθυντής, όχι οι μαθητές. Οι καθηγητές φοβούνται να πάρουν θέση, μην τυχόν και τους συμβεί αυτό που συνέβη σ’ εκείνη που είχε το θάρρος να με υπερασπιστεί”», λέει η δικηγόρος.
Προσχηματικές κατηγορίες
Μέσα στη χρονιά, η καθηγήτρια δέχτηκε αναφορά από τη διεύθυνση με κατηγορίες που αφορούν ελλιπή άσκηση καθηκόντων και «ανοχή και ενθάρρυνση σε αντιδεοντολογική συμπεριφορά μαθητών σε βάρος του διευθυντή». Σύμφωνα με μαρτυρίες ανθρώπων που τη γνωρίζουν, οι κατηγορίες είναι προσχηματικές, κατασκευασμένες και στοχεύουν να μεταθέσουν το θέμα από την παραβίαση των δικαιωμάτων της μαθήτριας σε προσωπικό πρόβλημα συμπεριφοράς. Το συνδικαλιστικό όργανο της καθηγήτριας αναφέρει ότι «η συγκεκριμένη συνάδελφος έχει επιδείξει ιδιαίτερη ευαισθησία σε φαινόμενα ρατσισμού στο σχολείο της» και απαιτεί να σταματήσουν οι διώξεις «που στόχο έχουν την τρομοκράτηση και τον πειθαναγκασμό των εκπαιδευτικών ενώ βλάπτουν σοβαρά τη δημόσια εκπαίδευση και τη δημοκρατία στα σχολεία».
Ορίστηκε ΕΔΕ, που διεξήγαγε ο διευθυντής του συστεγαζόμενου Λυκείου. «Οταν εμφανίστηκε να καταθέσει στην ΕΔΕ η μαθήτρια, ξεκίνησε μια σειρά ερωτήσεων επί προσωπικού, που εμφανώς δεν είχαν σχέση με την πειθαρχική δίωξη: “Επιτρέπεται να έρχεσαι στο σχολείο με γυναικεία ρούχα, βαμμένη σαν κοπέλα; Δεν πρέπει να σου πει η καθηγήτρια να ντύνεσαι ως ευπρεπής μαθητής;”. Μπροστά στους ρατσιστικούς και άσχετους υπαινιγμούς, η μαθήτρια αποχώρησε. Αργότερα κατέθεσε υπομνήματα με τις θέσεις της. Μάλιστα, ενώ ο διενεργών την ΕΔΕ αρνήθηκε ότι την αποκαλεί στο αρσενικό γένος και την κατηγόρησε για… συκοφαντική δυσφήμιση, παρασύρθηκε και της απευθύνθηκε εγγράφως στο αρσενικό: “Σας πληροφορώ ότι η δυσφήμιση είναι αδίκημα, κι εσείς πλέον είστε ενήλικος -και μάλιστα όχι νέος ενήλικος- κι έχετε πλήρη ευθύνη των πράξεών σας”», λέει η Ηλέκτρα Λήδα Κούτρα.
Βασισμένη στο πόρισμα της ΕΔΕ, που διεξήχθη με τέτοιες μεθόδους, η καθηγήτρια παραπέμφθηκε στο πειθαρχικό συμβούλιο. Με βάση τον νόμο Μανιτάκη για τους δημόσιους υπαλλήλους, και μόνο η παραπομπή σε πειθαρχικό, χωρίς να έχει κριθεί η υπόθεση, σήμανε την αργία της καθηγήτριας, με όλες τις ψυχολογικές και οικονομικές επιβαρύνσεις που συνεπάγεται.
Εκκρεμεί το πειθαρχικό
Τη λύση θα δώσει η εξέταση της υπόθεσης από το πειθαρχικό συμβούλιο που εκκρεμεί, ενώ δεν έχουν ελεγχθεί πειθαρχικά οι κατηγορίες για παραβίαση των δικαιωμάτων της μαθήτριας. Το υπουργείο Παιδείας δεν απάντησε σε ερώτηση πολλών βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, που ζητούσαν να διερευνηθούν οι τρανσφοβικές συμπεριφορές στο σχολείο.
«Τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις ήταν πολύ πιο εύκολο να κυριαρχήσουν. Ενας καθηγητής που ήθελε να κατηγορήσει, να περιθωριοποιήσει και να απαξιώσει τη μαθήτρια, μπορούσε να το κάνει πολύ άνετα, γιατί θεωρούσε ότι μιλάει εξ ονόματος της κοινωνίας και της “ηθικής”. Ενας καθηγητής που ήθελε να την υποστηρίξει δεν είχε τα μέσα. Τα περιστατικά που οδήγησαν στην καταγγελία της καθηγήτριας οφείλονται στο αρνητικό κλίμα που είχε δημιουργηθεί. Δεν υπήρχε άλλος τρόπος να υπερασπιστεί κανείς τη μαθήτρια», λέει ο εκπαιδευτικός Πέτρος Σαπουντζάκης από την Ομάδα Ομοφοβία και Τρανσφοβία στην Εκπαίδευση.
Παράλληλα, ύστερα από αναφορά της μαθήτριας στον Συνήγορο του Πολίτη, η ανεξάρτητη αρχή κάλεσε τη σχολική κοινότητα να σεβαστεί τα δικαιώματα της μαθήτριας. Ακολούθησαν τακτικές συζητήσεις με μαθητές και καθηγητές για θέματα φύλου και σεξουαλικότητας, που οργάνωσε η υπεύθυνη Αγωγής Υγείας της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και πραγματοποίησε η ίδια με εκπαιδευτικό και ψυχολόγο.
Φέτος, τα πράγματα άλλαξαν ξανά. «Κατά την αντίληψή μας, οι περισσότεροι καθηγητές ήθελαν να βοηθήσουν. Μετά την παρέμβαση του Συνηγόρου, οι περισσότεροι πραγματικά συνεργάστηκαν. Οι συγκρούσεις μειώθηκαν πολύ. Ομως, από την αρχή της φετινής χρονιάς, για αδιευκρίνιστους λόγους, ξεκίνησαν πάλι αμφισβητήσεις. Φάνηκε ότι υπάρχει μια διάθεση να καταδικαστεί η μαθήτρια, να τιμωρηθεί και να διωχτεί. Αυτό δεν είναι επιθυμία του συλλόγου των καθηγητών. Επικρατούν όμως οι φωνές που δεν αντιλαμβάνονται τα περί ανθρωπίνων δικαιωμάτων και αντιμετωπίζουν το ζήτημα σαν να επρόκειτο για προσωπικές συγκρούσεις», λέει ο Πέτρος Σαπουντζάκης.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………
«Επιχειρούν να δημιουργήσουν θέμα για πολιτικούς λόγους»
Αρνούνται κάθε κατηγορία για ρατσιστική συμπεριφορά και παραβίαση των δικαιωμάτων της μαθήτριας οι διευθυντές του νυχτερινού Γυμνασίου και Λυκείου και αποδίδουν το πρόβλημα που δημιουργήθηκε στη… διάθεση των οργανώσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων να εκμεταλλευτούν πολιτικά το ζήτημα.
«Δυστυχώς κάποιοι συμπολίτες μας εκμεταλλεύονται μαθητές με σοβαρά προβλήματα, που θέλουν άλλου τύπου συμπαράσταση. Αν θεωρεί κάποιος ότι δεν έχουμε παιδαγωγική επάρκεια, τότε ας καταργηθεί το δικαίωμα της παιδαγωγικής συνεδρίας που μας δίνει ο νόμος. Οταν μια μαθήτρια προσβάλλει τα δικαιώματα μιας άλλης συμμαθήτριάς της, και δεν είναι η πρώτη φορά, ή προσβάλλει την οικογένειά της, τότε θίγει την αξιοπρέπειά της. Η τρανς μαθήτρια έχει και αυτή πολλά προβλήματα. Είναι για μένα λάθος, αντί να προωθήσουμε την ένταξή της στο σχολείο, να τη χρησιμοποιούμε για μια άγονη αντιπαράθεση. Οι οδηγίες του Συνηγόρου εφαρμόζονται, αλλά δεν είναι αυτά το κύριο πρόβλημα. Το κύριο πρόβλημα είναι η προσωπικότητα της μαθήτριας», μας λέει ο διευθυντής του Λυκείου.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και ο διευθυντής του Γυμνασίου, που αμφισβητεί επιπλέον τον ρόλο του Συνηγόρου στην υπόθεση. «Η ίδια η μαθήτρια είναι επιθετική, όχι το σχολείο. Εχουμε υποστεί στο σχολείο μια συκοφαντία. Ο Συνήγορος έκανε μια παρέμβαση που θα χαρακτήριζα ως “βολική πολιτική ορθότητα”. Είναι συζητήσιμο το τι είδε, τι απεκόμισε και τι έκανε, πόσο πραγματικά βοήθησε τη μαθήτρια. Μπήκε ως ελέφαντας εν υαλοπωλείω και εμείς πάμε να σώσουμε τα υαλικά. Αντί να διερευνήσει με το κύρος του τη βασιμότητα των καταγγελιών, προτίμησε τον εύκολο δρόμο και τις έχρισε αληθείς. Τις συστάσεις του τις εφαρμόσαμε απαρέγκλιτα, αν και προσωπικά έχω μιαν επιφύλαξη ως προς τη χρήση της γυναικείας τουαλέτας.
»Εχω δεχτεί έγγραφη καταγγελία από μητέρα για περιστατικό που ενδέχεται να είναι ποινικά κολάσιμο και την πέρασα στο εμπιστευτικό πρωτόκολλο για να μην τη δει κανένας. Ως προς την καθηγήτρια, υφίσταται διοικητικό έλεγχο για τα καθήκοντά της που δεν πληρούσε όπως πρέπει και βρήκε τον τρόπο να βάλει μπροστά τη μαθήτρια για να δημιουργήσει ντόρο, όπως έχει ξανακάνει. Ο Θεός να την κάνει καθηγήτρια. Το δελτίο Τύπου με τις καταγγελίες είναι κατασκευασμένο. Κάνει σημαία του μια ελλειμματική, προβληματική προσωπικότητα, την οποία προσπάθησε το σχολείο να βοηθήσει. Μήπως τελικά το πρόβλημα βρίσκεται στην ίδια τη μαθήτρια;» μας λέει.
“ escalating racist and
transphobic behavior against the trans schoolgirl and the teacher who
supported her”
Greek
Transgender Support Association (GTSA) denounces with this Press Release the
ongoing and escalating hostile, racist and transphobic behavior of the
school’s administration against the trans schoolgirl, that is attending
classes in a night school in Athens, and also against her teacher who
supported her.
Greek Transgender Support Association (GTSA) together with “Homophobia and Transphobia in Education” group had in December 2012 publicly renounce the extreme racist behavior of school’s management (you can see details here: http://transgendersupportassociation.wordpress.com/2012/12/10/report-of-discrimination-intimidation-and-racist-violence-against-a-trans-woman-in-education/), and at the same time filed a complaint at the Greek Ombudsman, that gave in its conclusion some positive guidelines for the issue (see more here: http://transgendersupportassociation.wordpress.com/2013/10/23/press-release-greek-ombudsman-issued-positive-recommendations-for-the-respect-of-gender-identity-gender-expression-of-trans-people-in-the-school-environment/) .
Greek Transgender Support Association (GTSA) together with “Homophobia and Transphobia in Education” group had in December 2012 publicly renounce the extreme racist behavior of school’s management (you can see details here: http://transgendersupportassociation.wordpress.com/2012/12/10/report-of-discrimination-intimidation-and-racist-violence-against-a-trans-woman-in-education/), and at the same time filed a complaint at the Greek Ombudsman, that gave in its conclusion some positive guidelines for the issue (see more here: http://transgendersupportassociation.wordpress.com/2013/10/23/press-release-greek-ombudsman-issued-positive-recommendations-for-the-respect-of-gender-identity-gender-expression-of-trans-people-in-the-school-environment/) .
However, although the trans student finished the night high school and enrolled in the night lyceum classes, the school’s administration not only did not take into account the Greek Ombudsman’s guidelines, but on the contrary continued adopting this escalating transphobic and discriminatory behavior. More specifically, the student still faces discriminatory behavior because of her gender identity, and is a subject of transphobic harassment and bullying, plus she is further victimized by the Lyceum Head Master who calls her for “apology” without informing her about the nature of her supposedly "misconduct”. At the same time, the only teacher that stood by her side was suspended after a Sworn Administrative Report that did not follow the code of ethics and objectivity procedures.
The Board of Directors of the B’ Section of Secondary Education Teachers Union of Athens stands by the teacher’s side who is now prosecuted simply because she dared to support the trans schoolgirl against the extreme transphobic discrimination she suffered. The Union stated in its complaint that:
COMPLAINT FOR THE DISCIPLINARY
PROSECUTIONS AGAINS FELLOW TEACHERS
The Board of Directors of the B’ Section of Secondary
Education Teachers Union of Athens expresses its unequivocal opposition to the
mass persecutions ordered by the Ministry of Education, Religious
Affairs and Life-Long Education, by which our colleagues are suspended for
trivial causes and without complying with the legal requirements and the
presumption of innocence.
Mrs. Androulaki Evdokia, a teacher of the
2nd Night High School of Athens, is a victim of this persecution.
She was suspended by the Ministry without a hearing by the Disciplinary
Council, much more so shortly before her retirement. This colleague has indeed
shown particular sensitivity to the phenomena of social racism in the school
she was teaching.
We demand a stop to such persecutions that are aiming
only to terrorize and frighten the teachers, and are – at the same time – be
harmful to the public education and the democracy in
schools.
FOR THE B.o.D
CHAIRPERSON
GENERAL SECRETARY
Malagaris Theodore
Ganiari Iphigenia
Furthermore it should
be noted that the issue of the trans schoolgirl and her teacher was known,
throughout this period, but the Ministry of Education typically showed its
harmful negligence. Even when a meeting with representatives of LGBT
organizations with the Observatory Against School Violence was requested and
scheduled, the Observatory’s spokeswoman declined to meet with the
representatives when she was informed that there would be a trans woman among
them (see more here: http://transgendersupportassociation.files.wordpress.com/2013/03/p-r-13-3-2013.pdf).
Finally, a question
raised by a group of MPs has never been answered.
Although, many MPs asked for an investigation of the issue and for a punishment of any transphobic and violating the human rights behavior (as it was postulated in writing by Ombudsman Mrs.Kalliopi Spanou) by the majority of the teachers in that school, on the contrary, the one and only teacher that was in line with the Rule of Law was suspended a few months before her retirement. We strongly condemn this development and we note that the official stance of the State further victimizes the trans student and attempts to act as a bogeyman to anyone who will courageously support and respect human rights. This further acts as a “motivation” for everyone that encouraged or participated in the attempted murder of the trans schoolgirl, none of which was punished in an appropriate manner so far, and they nearly succeeded their grisly work in the absence of justice.
Greek Transgender Support Association (GTSA) strongly denounces not only the administration of the 2nd Night High School of Athens, and more specifically, the Lyceum School Master who has great responsibilities for this outcome and is unfit to hold his position, but also the illegal persecution of the teacher who defended the schoolgirl’s human rights acting as a teacher in a responsible way.
Although, many MPs asked for an investigation of the issue and for a punishment of any transphobic and violating the human rights behavior (as it was postulated in writing by Ombudsman Mrs.Kalliopi Spanou) by the majority of the teachers in that school, on the contrary, the one and only teacher that was in line with the Rule of Law was suspended a few months before her retirement. We strongly condemn this development and we note that the official stance of the State further victimizes the trans student and attempts to act as a bogeyman to anyone who will courageously support and respect human rights. This further acts as a “motivation” for everyone that encouraged or participated in the attempted murder of the trans schoolgirl, none of which was punished in an appropriate manner so far, and they nearly succeeded their grisly work in the absence of justice.
Greek Transgender Support Association (GTSA) strongly denounces not only the administration of the 2nd Night High School of Athens, and more specifically, the Lyceum School Master who has great responsibilities for this outcome and is unfit to hold his position, but also the illegal persecution of the teacher who defended the schoolgirl’s human rights acting as a teacher in a responsible way.
We declare that legal aid and support will be offered to the schoolgirl and her teacher who face an illegal persecution and a breach in their basic human rights. The case has been assigned to the lawyer and Chairperson of the Hellenic Action for Human Rights - "Pleiades”, Ms. Electra Leda Koutra, as there are serious crimes and felonies committed for which there must be justice.
At the same time, we urge the Ministry of Education:
A) To take immediate steps in order
to address –at least- disciplinary procedures against the administration of
the 2nd Night High School of Athens and the restoration of the
order in this school, so as the trans student will be able to continue her
studies without any further harassement.
B) To stop any form of persecution
against the teacher who supported the student, as all other teachers should
have done.
C) To immediately issue a circular
to all schools on ways to combat racism and discrimination on grounds of
gender identity and to follow the Greek Ombudsman’s guidelines with
consistency.
We draw the
attention of the Ministry of Education and make its administration
responsible, because if the extreme behavior against the trans schoolgirl and
her defenders continue, then we express our serious concerns about her
physical and mental health, if not about her very life.
THE BOARD OF
DIRECTORSGREEK TRANSGENDER SUPPORT ASSOCIATION (GTSA)
http://www.transgender-association.gr
transgender.support.association@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Εδώ σχολιάζεις εσύ - Comment Here
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.